یک طوفان سهمگین اقتصاد عراق را در می نوردد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در دورانی که قیمت نفت بالا بود، نظام بروکراتیک عراق با بحران فساد اقتصادی و سوء حکمرانی مواجه بود. در حال حاضر و با کاسته شدن از قیمت نفت، هم دولت عراق نمی تواند با استخدام نیروها از حجم بیکاری بکاهد، هم حساسیت عمومی بر چگونگی هزینه کرد بودجه از سوی دولت و چگونگی مبارزه دولت با مقاسد اقتصادی افزایش پیدا کرده است.

سنار حسن – 22 اکتبر ۲۰۲۰- مدرسه اقتصاد و سیاسی لندن


حسن در این مقاله به بحران

هایی اشاره کرده که جامعه عراق را درگیر کرده و پیامدهای مهلکی برای آن در پی دارد. این بحران ها به ترتیب کاهش قیمت جهانی نفت، بحران همه گیری بیماری کرونا و ادامه بحران سیاسی در این کشور می باشد. از نظر این مقاله، بیماری کرونا و جنگ های تجاری چین و آمریکا باعث کاهش رونق اقتصاد بین الملل و در نتیجه کاهش قیمت نفت شده است. این کاهش قیمت نفت، برای اقتصاد عراق که کاملا وابسته به نفت است، پیامدهای مهلکی دارد.
در دورانی که قیمت نفت بالا بود، نظام بروکراتیک عراق با بحران فساد اقتصادی و سوء حکمرانی مواجه بود. در حال حاضر و با کاسته شدن از قیمت نفت، هم دولت عراق نمی تواند با استخدام نیروها از حجم بیکاری بکاهد، هم حساسیت عمومی بر چگونگی هزینه کرد بودجه از سوی دولت و چگونگی مبارزه دولت با مقاسد اقتصادی افزایش پیدا کرده است. این موضع باعث شده تا درخواست عمومی برای شفافیت در مورد هزینه های دولت افزایش یابد.
از سوی دیگر، با کاهش درآمدهای نفتی عراق، دولت توان استخدام نیروهای متخصص، مخصوصاَ پزشکان و استفاده از توان آنان برای مدیریت بیمارستان ها در همه گیری بیماری کرونا را نداشته باشد. این وضعیت باعث شده تا هم زمینه¬های اعتراضات مردمی به دلیل حجم بالای بیکاران فراهم شود و هم تلفات کرونا در این کشور افزایش یابد.

https://blogs.lse.ac.uk/mec/2020/10/22/a-perfect-storm-has-hit-iraqs-economy/

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟