زمان گفتگوها: به‌سوی دیالوگ بین کشورهای عربی خلیج‌فارس و ایران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

گروه بین‌المللی بحران در یادداشت زیر در تبیین و بررسی آینده توافق هسته‌ای و گفتگو میان ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس می‌نویسد: «احیای برجام به دلیل عدم تکثیر سلاح اتمی بسیار مهم و حیاتی است؛ اما هم‌زمان، دولت‌های عربی حوزه خلیج‌فارس و ایران باید به دنبال ایجاد بستری برای گفتگوی منطقه‌ای به‌منظور کاهش تنش و ریسک درگیری‌های تصادفی باشند.

ایالات‌متحده، دولت اروپایی و سایر بازیگران جهانی و منطقه‌ای باید در توسعه چنین بحث‌هایی به مقامات این کشورها کمک کنند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • اگرچه احیای برجام می‌تواند در حوزه عدم تکثیر سلاح اتمی و روابط تنش آمیز ایران و آمریکا مفید باشد؛ اما لزوماً تنش بین کشورهای عربی و ایران را که پس از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش‌یافته، حل نمی‌کند. البته همچنان مشخص نیست که آیا توافق هسته‌ای مبنایی برای مذاکراتی باشد که نگرانی اصلی کشور‌های عربی خلیج‌فارس را در مورد قدرت گیری ایران در منطقه برطرف می‌کند یا خیر. مهم اینکه، کشور‌های منطقه‌ای تمایل دارند در مورد شرکای مسلح غیردولتی تهران و موشک‌های بالستیک ایران گفتگو شود تا نگرانی‌های آن‌ها از بین برود.
  • ایالات‌متحده و اروپا باید به آغاز گفتگوی جامع در مورد ممانعت از درگیری‌های سهوی و کاهش تنش در منطقه کمک کنند. در چنین گفتگویی باید مسئله یمن موردبررسی قرار گیرد و عربستان سعودی و امارات باید به سمت تعامل با ایران حرکت کنند و به دنبال بحث‌های منطقه‌ای وسیع‌تر باشند که شامل سایر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس شود؛ اما کشورهای عربی به‌خصوص ریاض و ابوظبی بر این نظر هستند که برجام در به تأخیر انداختن و ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی به‌اندازه کافی با پیشرفت همراه نبوده است. از همه مهم‌تر، برجام در کنار بی‌توجهی مسائل منطقه‌ای و موشکی، ایران را تشجیع کرد تا نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.
  • با انتخاب جو بایدن، ایالات‌متحده تصریح کرد که خواستار رابطه متفاوت با عربستان سعودی می‌باشد؛ رابطه‌ای که ضمن احترام به حقوق بشر، بر مهار اقدامات نظامی عربستان سعودی در یمن تأکید دارد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«ترس دو کشور خلیج‌فارس یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی ازآنچه آن‌ها به‌عنوان قدرت تجمعی ایران می‌بینند با تصور اینکه ایالات‌متحده ممکن است تعهد خود را در زمینه امنیت خلیج‌فارس کاهش دهد، افزایش‌یافته است. فقدان واکنش دولت ترامپ به حملات ایران به نفت‌کش‌ها و تأسیسات نفتی باعث شد تا رهبران سعودی و اماراتی به سمت سازش با ایران و کاهش تنش در منطقه قدم بردارند.»

 

https://www.crisisgroup.org/middle-east-north-africa/gulf-and-arabian-peninsula/226-time-talks-toward-dialogue-between-gulf-arab-states-and-iran

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟