بحران مهاجرت به اروپا؛ آئینه ای برای عملکرد غرب

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در تابستان امسال اروپا بیش از تابستان های 2014 و 2013 دچار بحران مهاجرت شده است. 

هرساله موجی از مهاجران و پناهجویان که اکثرا در فصل تابستان اتفاق می افتد از مرزهای شرقی و جنوبی اتحادیه اروپا وارد می شوند تا خود را به کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش،مجارستان،یونان و شمال اروپا برسانند. اما در این مسیر تعداد زیادی از مهاجران در سفر دریایی جان خود را از دست می دهند. این مسئله تاکنون فشارهای مالی و عملیاتی زیادی  به کشورهای مسیر و مقصد مهاجران وارد آورده است.آمارها می گوینددر تابستان سال 2015 تعداد مهاجران غیر قانونی بین سه تا چهار برابرنسبت به سال قبل افزایش یافته است .

جنگ‌هایی که تاکنون دامن گیر خاورمیانه شده، و فقر فزاینده کشورهای منطقه، میلیون‌ها نفر را به مهاجرت مجبور کرده است. موج اخیر مهاجرت به کشورهای اروپایی تا اندازه‌ای فراگیر است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان آن را بزرگ‌ترین بحران مهاجرت از جنگ جهانی دوم خوانده و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته که بار مواجهه با این بحران را با یکدیگر تقسیم کنند. هفته گذشته،آنگلا مرکل پیش از گفت‌وگو با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در برلین گفت که وضعیت فعلی ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است .

در چنین شرایطی قرار است چهاردهم سپتامبر وزرای کشور بیست و هشت عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گردهم آیند تا راههای عملی مقابله با بحران مهاجرت را مورد بررسی قرار دهند .

کمیسیون اروپا که پیش از این نتوانست طرح سهمیه بندی مهاجران را به تایید اعضا برساند، قصد دارد تدابیری فوری برای پیشگیری از فجایع انسانی و چگونگی کنترل اوضاع در شرایط اضطراری اتخاذ کند. از جمله این تدابیر تقسیم بیش از چهل هزار پناهجو در میان کشورهای داوطلب و برداشتن باری است که اینک بر دوش ایتالیا و یونان سنگینی می کند. این دو کشور مقصد اولیه انبوه مهاجرانی بود که در طول تابستان از طریق مدیترانه خود را به سواحل اروپا رساندند.

کشورها و سران اتحادیه اروپا که راه حل بحران مهاجرت را پرداختن به بحران مهاجرت در سرچشمه بحران و کشورهای مبداء می دانند نه تنها از تعریف و تبیین سیاستی مشترک بلکه از تعیین سهمیه پذیرش مهاجر توسط کشورهای عضو نیز بازمانده اند.

وزرای خارجۀ فرانسه، ایتالیا و آلمان می گویند باید هرچه سریع تر لیستی از کشورهای «مطمئن» تهیه شود تا درخواست های پناهندگی با استناد به کشورهایی که از آنها می آیند، مورد بررسی قرار گیرد. آنها پیش از این خواستار ایجاد فوری مرکزی در یونان و ایتالیا برای بررسی و شناسایی هویت افراد متقاضی پناهندگی و تفکیک آنها از دیگر مهاجران شده بودند.

کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است که پناهندگان بر اساس طرح سهمیه اجباری در کشورهای عضو تقسیم شوند. اما مخالفت هایی با این طرح به ویژه از طرف انگلیس و کشورهای شرق اروپا وجود دارد .

نکته جالب در طرح سهمیه بندی پیشنهادی این است که همواره قدرت های صاحب اروپا از سهم کمتری به نسبت قدرت اقتصادی و جمعیت برخوردارند و بیشترین فشار را سعی دارند بر روی کشورهای ضعیف تر اعمال کنندکه این خود نشان از ذاتی بودن خوی استکباری آنان دارد.

لازم به ذکر است از ابتدای سال جاری میلادی، یکصد و چهل هزار مهاجری که اغلب سوری، عراقی و افغان بوده اند، با عبور از مرز صربستان وارد مجارستان شده و از آنجا به دیگر نقاط اروپا رفته اند. قطعا آنچه باعث افزایش سیل مهاجرت به اروپا شده است به سیاست های سراسر اشتباه  غرب در مواجه با تروریست های افراطی منطقه خاورمیانه، نظیر داعش و دیگر گروههای هم فکر آنان برمی گردد. سیاست های چند صد ساله غرب و امپریالیسم قدرت های بزرگ، منطقه مرکزی بحران (آسیای جنوب غربی و شمال آفریقا ) را به سمت فقر اقتصادی و اجتماعی سوق داده است که نتیجه آن جز رشد افراط گرایی و خشونت و عقب ماندگی چیز دیگری نبوده است. مخصوصا عملکرد صد ساله قدرت های اروپایی در افریقا، غارت ثروت قاره  و تقسیم بندی مصنوعی مرزها، بدون در نظر گرفتن وضعیت قومی و اجتماعی باعث جنگ ها و خشونت های بیشماری در قاره سیاه شده است.

با این حال، سیاست مداران و تصمیم گیرندگان اروپایی در صدد هستند این تهدید را که قریب به اتفاق آن را بحرانی برای اروپا قلمداد می کنند با مدیریت صحیح به فرصت تبدیل کنند. به نحوی که با مدیریت هوشمندانه بتوانند چهره حل بحران خود را ارتقاء داده و یک صورت انسانی از خود در جهان ایجاد کنند.

همچنین با توجه به بحرانی شدن وضعیت  نیروی کار اروپا در ده سال آینده و پیر شدن جمعیت و تبعات آن ،  درصددند که با سیاست درهای باز و بازارهای کار منعطف بتوانند از بحران مهاجرت به عنوان فرصتی برای جذب نیروی مستعد کار، رونق تولید و کمک به رشد اقتصادی استفاده کنند، همانطور که آلمان بعد از جنگ جهانی دوم بیشترین بهره را  از نیروی کار  ترک ها  برد. و یا  آمریکا در قرن بیستم با همین رویکرد توانست از موج گسترده مهاجرانِ عمدتا اروپایی بهترین بهره را ببرد .

انچه مسلم است این است که غربی ها که در قضیه رشد افراط گرایی در منطقه که غرب نقش حمایتی قابل توجهی داشته است اکنون در پی آنند تا با پذیرفتن مهاجران و آوارگان جنگ با تروریسم خود را از رسوایی حمایت از تروریسم در منطقه تطهیر کنند که خیالی نادرست می باشد.

منبع:http://alwaght.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟