چگونه جو بایدن امیدوار است که سیاست ایالات‌متحده را در خاورمیانه تغییر دهد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
خاورمیانه‌تنها منطقه مهم جهان است که در بستر سیاست خارجی بایدن به نام «بازنگری مشارکت» مطرح شده است

کریستین فونتنروس: کارشناس ارشد شورای آتلانتیک / پژوهشگر غیرمقیم موسسه دولت‌های خلیج عربی

نویسنده این گزارش بر این عقیده است که خاورمیانه‌تنها منطقه مهم جهان است که در بستر سیاست خارجی بایدن به نام «بازنگری مشارکت» مطرح شده است. طبق اظهارات مشاوران بایدن در هفته‌های اخیر، اولویت‌های اصلی دولت جدید در خاورمیانه چهار مورد زیر خواهد بود:

  • مهار برنامه هسته‌ای و برنامه‌های بی‌ثبات کننده منطقه‌ای ایران
  • امنیت اسرائیل و پیشبرد صلح اعراب و اسرائیل
  • خاتمه بخشی به جنگ یمن و لیبی
  • پیشبرد حقوق بشر

اما اکنون این پرسش مطرح است که چه جنبه‌هایی از سیاست ایالات‌متحده آمریکا در قبال خاورمیانه در دوران بایدن نسبتاً بدون تغییر باقی خواهد ماند و چه مواردی با تفاوت چشم‌گیری روبرو خواهد شد؟ نویسنده برای پاسخ به پرسش فوق نکات و گزاره‌های زیر تأکید می‌کند:

  • ایالات‌متحده سعی می‌کند با تأکید بر کشورهای منطقه، بیشتر میانجی گر صلح و سازش باشد و برای دشمنان انگیزه‌هایی برای خاتمه بخشی به درگیری‌ها ارائه دهد.
  • ایالات‌متحده آمریکا تحت نظر جو بایدن وابستگی و تکیه خود به نفت خلیج‌فارس را ادامه خواهد داد اما بایدن مانند ترامپ درگیر سیاست بین‌المللی نفت نخواهد شد.
  • دولت بایدن به دنبال آن است که به نقش امریکا در جنگی که یک بحران بشردوستانه بزرگ ایجاد کرده پایان دهد. متأسفانه پایان دادن به حمایت بسیار محدود آمریکا از عربستان، جنگ را خاتمه نمی‌دهد، فقط یک راه‌حل سیاسی به پایان جنگ منجر خواهد شد.
  • نویسنده در بخش دیگر مقاله در مورد مسئله توافق هسته‌ای ایران معتقد است بایدن پنج ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن 2021 فرصت دارد تا مردم ایران را متقاعد کند که به نفع آن‌ها است رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند که با ایالات‌متحده آمریکا همکاری می‌کند. در حال حاضر رژیم ایران به دنبال اجرای برنامه‌هایی هستند تا نامزدهای میانه‌رو در انتخابات را محدود و تنها نیروهای اصولگرا و رادیکال بتوانند جایگاه ریاست جمهوری را کسب کنند؛ بنابراین فشار از سوی جامعه بین‌المللی لازم است تا رژیم را مجبور سازد انتخابات عادلانه‌ای اجرا و به میانه‌روها اجازه دهد در انتخابات شرکت کنند.

    نویسنده در پایان مقاله بر نکات و گزاره‌های زیر تأکید کرده است:

    • اگرچه دولت بایدن در مورد مسئله ایران بر این تأکید کرد که با اسرائیل و شرکای عربی مشورت می‌کند اما انتظار نداشته باشید که آن‌ها در تصمیم سازی دولت بایدن در قبال ایران نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کنند.
    • روش انگیزه بخشی و تشویق ایران به یک بازیگر نرمال، حذف و از بین بردن فاصله قابل توجه بین مواضع آمریکا و اروپا در مورد ایران می‌باشد.
    • توافق‌نامه عدم تعرض در منطقه خلیج‌فارس باعث خواهد شد که کشورهای عربی خلیج‌فارس را از حمایت ناشی از ایران یا گروه‌های نیابتی محافظت نماید. زمان آن فرارسیده که مکالمه‌های کانال پسین را علنی کرده و از جامعه بین‌المللی برای کمک به اجرای توافق‌های به‌دست‌آمده استفاده کنی

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟