تاثیرات اقتصادی مهاجرین بر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روزگاری نه چندان دور در ایالات متحده ، دهه 90 میلادی مردم این کشور نسبت به حضور ژاپنی ها در بازار مسکن امریکا حساس بودند و آنها را به چشم مهاجرین مهاجم  می دیدند، اما به مرور دریافتند که ژاپنی ها مناسب ترین شرکای امریکا هستند .

جهانی شدن در سراسر جهان منجر به مهاجرت کارگران بین بازارهای کار شده و مهاجرت از یک کشور به کشور دیگر تبدیل به پدیده رایج شده است . در سطح خرد نیز مهاجرت می تواند درآمد خانواده ، غذا ، بهداشت ، مسکن و استاندارد آموزشی را بهبود بخشد . رونق نفتی سال 1973 سبب شد تا کشورهای صادرکننده نفت برای رسیدن به برنامه های توسعه روی خوش به مهاجران نشان دهند . بازار جدید کار نفتی سبب جذب نیروی کار ماهر و حتی غیر ماهر از کشورهای هند ، سریلانکا ، پاکستان و بنگلادش شد . دراین میان سیل مهاجرین هندی تا سال 2004 بیشتر از سایر کشورها بود . بطور میانگین انتقال پول از کشورهای خلیج فارس به 22 درصد از درآمد ایالات Kerala در هندوستان رسید .

کشورهای عضو شورای همکای خلیج فارس شامل : بحرین ، کویت ، عمان ، قطر ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

مهاجران در شش کشور شورای همکاری خلیج فارس تقریبن 43 درصد از جمعیتشان را تشکیل می دهند . حتی در برخی کشورها مانند قطر و امارات متحده عربی بیش از 80 درصد از جمعیت شهرهای بزرگ غیر بومیان هستند . البته مشکل عمده بیشتر مهاجرین عدم دریافت تابعیت و یا اقامت دائم از سوی این کشورهای عربی است . به همین خاطر بیشتر مهاجرین با اعضای خانواده به کشورهای عربی مهاجرت کردند . عمده کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آمار رسمی سالیانه از تعداد مهاجرین تا این لحظه اعلام نکرده اند و سیاست تمام این کشورها کاهش مهاجرین با ارائه خدمات و تسهیلات بیشتر به بومیان است . در میان این کشورها عربستان از حضور کارگران آسیایی به رشد قابل توجه ای رسیده است . طبق گزارشات غیر رسمی حدود دو سوم کارگران مهاجر مرد و بقیه زن هستند . در حال حاضر با کاهش قیمت نفت بیشتر کارگران و مهاجران در بخش خدمات مشغول به کار هستند این وضعیت سبب شده تا زنان مهاجر از اقبال بیشتری برای کار در خانه برخوردار شوند . در بعضی کشورها مانند کویت حدود 10 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند . این کشورهای عربی بدلیل کم داشتن نیروی کار بومی و انجام برنامه های توسعه بلند پروازانه به کارگران خارجی اعتماد دارند . برخی مهاجرین در حال حاضر نسلهای پس از خود را در کشورهای عربی و با آداب و رسوم عربی پرورش می دهند هر چند که این نسل ها از بودن یا نبودن اقامت در کشورهای عربی مطمئن نیستند .

هر مهاجر در لحظه حداقل دو اثر از خود به جا می گذارد. اول چگونگی حضور در کشور مقصد و سپس احتمال رونق اقتصادی در کشور مبدا است . متاسفانه بدلیل عدم شفافیت اطلاع رسانی از سوی دولتهای عربی در زمینه اثر اقتصادی مهاجرین بر کشورهای عربی به آمار رسمی نمی توان اتکا کرد و تنها از آمار غیر رسمی می توان اکتفا نمود شاید استفاده از نظر سنجی سایر نهادهای بین المللی نیز مناسب باشد . البته آمار مجامع بین الملل بیشتر حکایت از انتقاد وضعیت اسقرار مهاجران در کشورهای عربی خلیج فارس است .

در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس عربستان سعودی دارای نسبت مساوی بین کارگران مهاجر و کارگران بومی است. تقاضا برای کارگران در صنعت نفت بالاترین نیاز برای عرستان است در کنار این بازار کار تخصصی ، نیاز به نگهبان ، نظافت منزل ، لوله کشی و سایر کارهای خدمات سبب شده تا کارگران مهاجر کمتر بیکار باشند . نرخ بیکاری در عربستان سعودی از سال 1990 تا 2010 میانگین بین 4.5 تا 6.5 درصد در نوسان بود .

طبق آمار بانک جهانی اثرمهاجران بر تولید ناخالص داخلی GDPبین یک تا ده درصد است و همانطور که در بالا نیز ذکر شد بدلیل نبود مرجع آماری مناسب در کشورهای عربی نمی توان اثر دقیق مهاجران بر اقتصاد این کشورها را بیان نمود .

 

منبع:http://peace-ipsc.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟