چگونه ریاست جمهوری بایدن می‌تواند با بزرگ‌ترین مشکلات خاورمیانه مقابله کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

ایجاد و توسعه واکنش منطقه‌ای خاورمیانه به بیماری اپیدمی کووید 19 برای کنترل شیوع ویروس کرونا و توزیع واکسن. تأکید بر همکاری دولت بایدن با سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی و سایر نهادها.

کیرستن فونتنروز: مدیر ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت در شورای آتلانتیک / موسسه دولت‌های عربی خلیج در واشنگتن

ابتسام الکتبی: عضو هیئت مدیره موسسه دولت‌های عربی خلیج در واشنگتن / کارشناس ارشد انستیتو واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک

یودی دکل: کارشناس ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی

استراتژیست‌های اندیشکده برجسته آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی در مورد اولویت‌های دولت بایدن 9 توصیه مطرح کرده‌اند:

  • ایجاد و توسعه واکنش منطقه‌ای خاورمیانه به بیماری اپیدمی کووید 19 برای کنترل شیوع ویروس کرونا و توزیع واکسن. تأکید بر همکاری دولت بایدن با سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی و سایر نهادها.
  • مشورت با متحدان خاورمیانه و همکاری با آن‌ها برای محدودسازی جاه‌طلبی اتمی و توسعه‌طلبی منطقه‌ای ایران
  • دولت بایدن باید یک هیئت مستقل متشکل از ایالات‌متحده، متحدان اروپایی و سایر شرکای منطقه‌ای تشکیل دهد تا حضور ایالات‌متحده در منطقه خاورمیانه و اینکه چگونه عادی‌سازی اعراب و اسرائیل می‌تواند به امنیت منطقه کمک کند را مورد بررسی قرار دهد. در این بررسی باید نحوه اطمینان از جریان انرژی از طریق مسیرهای اساسی دریایی مانند تنگه هرمز و باب المندب بررسی شود…
  • همکاری اعراب و اسرائیل را به عنوان عامل اصلی صلح، امنیت و رفاه در خاورمیانه و فراتر از آن ارتقا دهید. تشویق کشورهای منطقه برای برقراری روابط آشکار با اسرائیل، ارائه مشوق ها و گام‌های صلح منطقه‌ای.
  • بازسازی تلاش‌های صلح اسرائیل – فلسطین / دولت بایدن باید تلاش کند تا راهی برای تعامل دیپلماتیک بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان ایجاد کند و اطمینان دهد که امنیت اسرائیل توسط فلسطینی ها آسیب نخواهد دید. ایالات‌متحده باید کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه فلسطین را بازیابی و بحران غزه را برطرف کند. کشورهای عربی باید از نظر سیاسی و مادی در حمایت از مشارکت فلسطین کمک کنند. اسرائیل باید گام‌های سازنده‌ای برای بهبود شرایط صلح برداشته و اقداماتی را که باعث تضعیف پیشرفت بین طرفین می‌شود، محدود کند. تشکیلات خودگردان باید همکاری کامل امنیتی با اسرائیل را از سر گرفته و به سیاست‌هایی که به خشونت علیه اسرائیلی‌ها پاداش می‌دهد پایان دهد
  • مبارزه با تروریسم و تهدیدات افراط‌گرایان خشونت‌آمیز از طریق همکاری با ناتو، اسرائیل و شرکای عرب / سازوکاری برای همکاری‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیت مدنی برای پیشبرد اولویت‌های مشترک در زمینه ضد تروریسم، دفاع موشکی، اشتراک اطلاعات و برنامه‌ریزی عملیاتی ایجاد کنید که شامل ایالات‌متحده، اسرائیل و کشورهای عربی باشد. با اسرائیل و شرکای عرب رزمایش نظامی مشترکی را در زمینه مین‌زدایی نیروی دریایی و دفاع در برابر هواپیماهای بدون سرنشین و بمب‌های دست‌ساز آغاز کنید.
  • رسیدگی به بلایای انسانی ناشی از درگیری‌های مسلحانه در یمن، سوریه، لیبی و عراق.
  • کانال‌بندی منافع ناشی از جامعه تجاری و جامعه مدنی در داخل اسرائیل و دولت‌های عربی برای تقویت ارتباطات سیاسی.
  • تشویق تماس‌های مردمی بین ایالات‌متحده، اسرائیل و کشورهای عربی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل دارند. بورس تحصیلی رسمی مبادله – با بودجه فدرال ایالات‌متحده و مشابه برنامه فولبرایت – را در هر کشوری که جشن توافق آبراهام است، تأسیس کنید.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟