بازگشت به توافق هسته‌ای و پیامدهای آن بر اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

ایالات‌متحده خواهان آن است که به سرعت به توافق هسته‌ای بازگردد، درحالی‌که اسرائیل تلاش می‌کند تا ایالات‌متحده از اهرم فشار ایجادشده توسط دولت ترامپ برای ادامه فشار بر ایران برای ورود به مذاکراتی که منجر به بهبود توافق می‌شود، استفاده کند.

«الدات شاویت» و «سیما شین» پژوهشگران «موسسه مطالعات امنیت ملی» اسرائیل در این گزارش ضمن تبیین و ارائه توصیه واقع‌بینانه به مقامات اسرائیل در مورد رویکرد دولت بایدن در قبال ایران، بر این مسئله تأکید می‌کند که بازگشت بی‌قیدوشرط به توافق هسته‌ای، فشار بر ایران را کاهش و در عمل اهرم فشار و چانه‌زنی همراه با هرگونه احتمال ترغیب ایران به پذیرش تغییرات در توافق‌نامه را از بین می‌برد.

در مقابل عزم دولت بایدن مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام، اسرائیل به‌جای اتخاذ رویکرد واقع‌بینانه و مبنی بر پیشنهادات سازنده، به سمت رویکرد تقابل‌جویانه عیان قدم برداشته است؛ بنابراین رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال مسئله هسته‌ای و برجام؛ اسرائیل را ملزم خواهد کرد تا در استراتژی خود در این زمینه که برای امنیت ملی آن بسیار مهم است بازنگری ایجاد کند.

 اسرائیل در نحوه تعامل با دولت جدید آمریکا در مورد مسئله ایران باید سه ملاحظه اصلی را در نظر بگیرد:

.1ضعف جایگاه و موقعیت کشورهای عربی خلیج‌فارس به خصوص عربستان در بین مقامات دولت بایدن و همچنین کنگره؛

.2کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از تقابل نظامی با ایران هراس دارند

.3اولویت‌های منطقه‌ای اسرائیل و خلیج‌فارس متفاوت است درحالی‌که اسرائیل نقش ایران در سوریه و حزب‌الله را موضوع اصلی دستورکار امنیتی خود می‌داند اما عربستان و امارات، نقش و فعالیت ایران در عراق و حوثی‌های یمن را اصلی‌ترین نگرانی خود در نظر می‌گیرند.

ایالات‌متحده خواهان آن است که به سرعت به توافق هسته‌ای بازگردد، درحالی‌که اسرائیل تلاش می‌کند تا ایالات‌متحده از اهرم فشار ایجادشده توسط دولت ترامپ برای ادامه فشار بر ایران برای ورود به مذاکراتی که منجر به بهبود توافق می‌شود، استفاده کند.

اسرائیل بر این تأکید دارد که بازگشت بی‌قیدوشرط به توافق هسته‌ای، فشار بر ایران را کاهش و در عمل اهرم فشار همراه با هرگونه احتمال ترغیب ایران به پذیرش تغییرات در توافق‌نامه را از بین می‌برد.

اگر دولت بایدن بر بازگشت فوری آمریکا به برجام اصرار کند؛ اسرائیل می‌تواند پیشنهاد کند که ایران باید بر سه نکته اصلی منطبق بر برجام موافقت نماید:

.1تمدید بندهای غروب آفتاب برای حداقل 30 سال

.2توقف در تحقیق و توسعه سانترفیوژهای جدید

.3افزایش نظارت از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

برای ایالات‌متحده آمریکا مهم است که برای ایران روشن سازد که فعالیت‌های آن بر خلاف منافع آمریکا و متحدانش در منطقه است و بدون توجه به مذاکرات هسته‌ای، این کشور با واکنش تندی روبرو خواهد شد.

منافع اسرائیل قبل از هر چیز جلوگیری از آسیب رساندن به روابط و اعتماد متقابل با آمریکا و جلوگیری از به خطر انداختن هرگونه نفوذ در آینده مذاکرات بین آمریکا و ایران است.

علنی شدن اختلافات می‌تواند روابط اسرائیل و آمریکا در دولت بایدن را تضعیف و بر توانایی اسرائیل برای نفوذ و تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری در واشنگتن در مورد سایر موضوعات غیر مرتبط با چالش هسته‌ای ایران تأثیر بگذارد.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟