چرا دانشمند ارشد هسته­ای ایران ترور شد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در عرصه منطقه­ای، رهبران اسرائیلی و سعودی با عدم محکومیت این ترور یا تائید آن نشان دادند که انتظار ایجاد مناقشه‌ای از سوی آمریکا برای نابودی حکومت ایران را می‌کشند تا بازگشت آمریکا به برجام.

پرکوویچ در این مقاله به بررسی آثار موضوع ترور شهید فخری­زاده بر تحولات منطقه، داخل ایران و بازگشت آمریکا به برجام پرداخته است. از نظر وی، در عرصه منطقه­ای، رهبران اسرائیلی و سعودی با عدم محکومیت این ترور یا تائید آن نشان دادند که انتظار ایجاد مناقشه‌ای از سوی آمریکا برای نابودی حکومت ایران را می‌کشند تا بازگشت آمریکا به برجام. پرکوویچ بر این اعتقاد است که هدف این ترور این است که با از بین رفتن یکی از مقامات ارشد هسته‌ای ایران، برنامه هسته‌ای ایران کند شود یا ذهنیت رهبر انقلاب درباره پیگیری این روند تغییر کند.

از نظر پرکوویچ، طراحان این اقدام دو مفروض اصلی داشته­اند: مفروض اول این واقعیت است که ایران در حال دستیابی به سلاح هسته­ای است؛ و مفروض دوم این است که ایران نه از آمریکایی­ها و اسرائیلی­ها انتقام خواهد گرفت و نه اجازه این اقدام را به گروه­های نیابتی خود خواهد داد. وی در پایان ابراز امیدواری می‌کند که رهبران ایران در مقابل وسوسه انتقام از قاتلان [شهید] فخری زاده مقاومت کنند و در عوض با اقدامات بایدن برای احیای برجام، گام­های مشترکی با آمریکا بردارند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟