اکنون بحث در مورد اینکه آیا رژیم صهیونیستی دانشمند هسته‌ای ایران را به قتل رسانده نیست، بلکه در مورد چرایی آن است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

تلاش نتانیاهو برای جلب واکنش نظامی تهران که به نوبه خود توجیه‌کننده حمله نظامی ترامپ در هفته­ های پایانی زمامداری وی باشد

هندریکس و روبین در این مقاله به بررسی دلایل مطرح شده در رژیم صهیونیستی برای ترور شهید محسن فخری زاده می ­پردازند. از نظر این دو، موارد ذیل تاکنون به عنوان دلایل این اقدام رژیم صهیونیستی مطرح شده‌اند:

  • تلاش نتانیاهو برای جلب واکنش نظامی تهران که به نوبه خود توجیه‌کننده حمله نظامی ترامپ در هفته­ های پایانی زمامداری وی باشد؛
  • نتانیاهو سعی کرده از فرصتی که ایران نمی­خواهد بهانه‌ای به دست آمریکا بدهد استفاده کرده و مغز برنامه هسته­ ای ایران را نابود کرد.
  • پیچیدگی این ترور به حدی است که ماه­ها برای آن برنامه­ریزی شده و به نظر می­رسد این امکان وجود داشته باشد که نتانیاهو به محض به دست آمدن فرصت، فرمان انجام آن را داده باشد.
  • از نظر این مقاله هر سه دلیل فوق، همزمان می­توانند توجیه‌کننده این اقدام باشند. این دو سپس به ارائه این فرض نیز می‌پردازند که ممکن است به دلیل نگرانی نتانیاهو از بازگشت بایدن به مسیر دیپلماتیک با ایران، وی تلاش کرده تا با فشار به ترامپ، سعی کند در پاسخ به تلافی احتمالی ایران، وی را وادار به تقابل نظامی با ایران کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال رویارویی با پیامدهای مهلک ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور است و همزمان در حال مقاومت در مورد پرونده­های رشوه و کلاه‌برداری در دادگاه اورشلیم است بنابراین می­تواند با آغاز یک جنگ، مجدداً محبوبیت و مقبولیت خود را در داخل رژیم افزایش دهد.

    هرچند این دو نویسنده تصریح می­کنند که حتی این احتمال وجود دارد که رابطه بین نتانیاهو و ترامپ معکوس باشد و ممکن است ترامپ سعی کند از طریق نتانیاهو زمینه­سازی برای برخورد نظامی با تهران و از این طریق اطمینان از ناموفق بودن برنامه‌های بایدن در قبال ایران انجام دهد. این مقاله در پایان به این موضوع اشاره می‌کنند که فارغ از انگیزه­های این ترور و با توجه به جلسه مخفیانه نتانیاهو و محمد بن سلمان پیش از این اقدام، مهمترین پیامی که با این اقدام به دولت بایدن فرستاده شد این است که اتحاد عبری – عربی از موضع واحدی درباره برنامه هسته­ای ایران برخوردار است و آمریکای بایدن چه بخواهد و چه نخواهد، این اتحاد مسیر خود در برابر ایران را مستقلاً پیش خواهد برد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟