نگاهی به روند تحولات منتهی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با آغاز سال نوی میلادی، بریتانیا سرانجام به طور کامل اتحادیه اروپا را ترک کرد، اگرچه پیش تر پیش بینی می­شد این روند تنها دو سال به درازا بیانجامد اما در عمل حدود چهار سال زمان برد.

روند طولانی و پر ماجرای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شد حتی برخی از احزاب راستگرای افراطی که خواهان اجرای روندی مشابه در کشور خود بودند نسبت به این خواسته خود تجدید نظر کنند. در ادامه روند زمانی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مورد اشاره قرار می­گیرد.

23 ژوئن 2016

بریتانیا در مورد خروج از اتحادیه اروپا یک همه پرسی برگزار کرد و گزینه “خروج” با 52٪ به یک پیروزی غیرمنتظره برای حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مبدل شد. نخست‌وزیر وقت، «دیوید کامرون» که این رفراندوم را ترتیب داده بود خود حامی باقی ماندن در اتحادیه بود اما برخی دیگر از اعضای حزب محافظه کار طرفدار خروج بودند.

                  جغرافیای رای دهی مناطق مختلف به رفراندوم برگزیت: قرمز (خروج) بنفش (باقی ماندن)

13 جولای 2016

«ترزا می» پس از استعفای «دیوید کامرون» نخست‌وزیر بریتانیا می شود. می نیز همانند کامرون در موضع گیری های پیشین خود از ماندن در اتحادیه اروپا حمایت کرده بود با این حال میزان حمایت او در مقایسه با کامرون کمتر بود، در این برهه وظیفه تحقق خروج بریتانیا بر عهده ترزا می قرار می­گیرد.

7 دسامبر 2016

پارلمان بریتانیا طرحی را برای آغاز روند خروج از اتحادیه تایید کرد که این روند از مارس 2017 آغاز شود.

29 مارس 2017

دولت بریتانیا پس از ماه ها کشمکش، در اقدامی موسوم به “استناد به ماده 50” اخطار رسمی دو ساله خود را به اتحادیه اروپا ابلاغ می کند.

8 ژوئن 2017

در جریان برگزاری انتخابات بریتانیا حزب محافظه کار اکثریت خود را از دست داد، با این حال «ترزا می» از طریق ائتلاف با یک حزب منطقه ای کوچکتر از ایرلند شمالی نخست‌وزیر باقی ماند (در واقع این دو حزب با ائتلاف اکثریت آرا را در پارلمان تشکیل شده حفظ می­کنند).

19 ژوئن 2017

دولت بریتانیا رسما مذاکرات پیچیده با اتحادیه اروپا درباره جزئیات نحوه خروج از آن و آینده همکاری های خود با اتحادیه را آغاز می­کند.

25 نوامبر 2018

معاهده ای درباره جزئیات برگزیت توسط دولت بریتانیا و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطرح می شود، اما این طرح پس از پنج ماه و سه رای مخالفت سرانجام در پارلمان بریتانیا رای نمی آورد.

29 مارس 2019

مهلت دو ساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به پایان می­رسد بدون اینکه تحولی در این مسیر ایجاد شده باشد، اتحادیه اروپا این روند را تا 12 آوریل تمدید می­کند.

10 آوریل 2019

بریتانیا و اتحادیه اروپا توافق می­کنند این روند را تا 31 اکتبر 2019 تمدید کنند.

23 مه 2019

بریتانیا در حالی که هنوز بخشی از اتحادیه اروپا است در انتخابات پارلمان اروپا که در همه 28 کشور عضو برگزار می­شود شرکت می­کند، در این انتخابات “حزب Brexit به رهبری نایجل فاراژ اکثریت کرسی های کشور در پارلمان اروپا را به دست می آورد.

24 جولای 2019

پس از استعفای ترزا می بوریس جانسون، عضو حزب محافظه کار که طرفدار برگزیت هم هست نخست‌وزیر می شود، جانسون قول می­دهد که حتی اگر توافقی هم با اتحادیه اروپا حاصل نشود برگزیت در ماه اکتبر تحقق پیدا نماید.

17 اکتبر 2019

دولت بریتانیا و رهبران اتحادیه اروپا در مورد جزئیات نحوه روند برگزیت به توافق جدیدی دست یافتند و پارلمان بریتانیا هم به تصویب آن رأی داد.

19 اکتبر 2019

پارلمان بریتانیا رأی می دهد که نیاز دارد مهلت بررسی جزئیات روند خروج بریتانیا مجدداً تمدید شود. جانسون با این تمدید مجدد مخالف است اما درخواست را به اتحادیه اروپا ارسال می­کند.

28 اکتبر 2019

اتحادیه اروپا درخواست بریتانیا برای تمدید مهلت قانونی را تا 31 ژانویه تأیید می کند.

12 دسامبر 2019

در بریتانیا انتخابات پارلمانی جدیدی برگزار می­شود و این بار حزب محافظه کار به تنهایی اکثریت را بدون نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب به دست می­گیرد، بوریس جانسون در مقام خود ابقا می­شود.

23 ژانویه 2020

توافق نامه جدید برگزیت پس از رأی گیری پارلمان و تأیید (نمایشی) توسط ملکه، رسماً در بریتانیا تصویب می شود…

30 ژانویه 2020

اتحادیه اروپا پس از رأی دادن پارلمان به توافق جدید، این معاهده را به طور رسمی تأیید می­کند.

31 ژانویه 2020

بریتانیا در این روز به طور رسمی روند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز می­کند و دوره انتقالی تا 31 دسامبر 2020 ادامه پیدا می­نماید.

30 دسامبر 2020

سر انجام طرحی مبنی بر توافق چگونگی روابط تجاری و حقوقی (گمرکی، ماهی­گیری، تجارت و.) در آینده با اتحادیه اروپا در پارلمان بریتانیا تصویب می­شود.

31 دسامبر 2020

روند طولانی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به پایان می­رسد و بریتانیا از این تاریخ از کلیه معاهدات اتحادیه اروپا در زمینه بازار مشترک، گمرکات، کشاورزی، ماهی­گیری و قوانین دیگر اتحادیه اروپا خارج می­شود

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟