ارزیابی واکنش متقابل ایران در برابر سیاست فشار حداکثری ایالات متحده

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مقاله فوق را آقای جین لیانگشیانگ (金良祥) محقق موسسه مطالعه بین المللی شانگهای و مرکز مطالعات ایران دانشگاه جنوب غربی چین نگارش کردند که در سایت مرکز مطالعات ایران دانشگاه جنوب غربی چین در تاریخ 4 فوریه 2020 منتشر شده است. محتوای مقاله به قبل از ترور سردار سلیمانی و واکنش ایران باز می گردد. متن زیر خلاصه کوتاهی از مقاله فوق است.

بخش اول

فشار حداکثری و اقدامات متقابل حداکثری
فشار ایالات متحده بر ایران عمدتاً مربوط به حوزه های دیپلماسی سیاسی، اقتصاد و استراتژی نظامی است، در حالی که ایران در حوزه¬های فوق اقدامات متقابل فعالی را آغاز کرده است. ایران با دیپلماسی فعالانه فشار انزوا را برطرف و ایالات متحده را در موضوع هسته ای منزوی قرار داد. دولت ترامپ تلاش های دیپلماتیک برای منزوی کردن ایران بیشتر از دولت های قبلی ایالات متحده دارد. در 13 و 14 فوریه 2019 ، ایالات متحده و لهستان به طور مشترک “همایش وزیران برای ارتقاء صلح و امنیت در خاورمیانه” موسوم به اجلاس ورشو را در تلاش برای ترویج انزوای ایارن در جامعه جهانی برگزار کردند.
در مقابل، هدف دیپلماتیک ایران تلاش برای نگه داشتن چین، روسیه و به ویژه اروپا در کنار خود است و برای دستیابی به این هدف، مقامات ارشد ایران تلاشهای فعالی انجام داده اند. رئیس جمهور ایران روحانی در سه سال گذشته شیوه معمول خود را تغییر داده است. در سال 2018 و 2019 ، او به طور مداوم در اجلاس سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد و چندین بار در “نشست آستانه” همراه با روسیه و ترکیه شرکت کرد و از سازوکارهای چند جانبه برای همکاری با چین، روسیه و غیره استفاده کرد. حمایت دیپلماتیک از قدرتهای بزرگ ؛ در عین حال وزیر امور خارجه ایران، به طور فعال از سازوکارها و بسترهای چند جانبه مانند مجمع عمومی سازمان ملل و کنفرانس امنیتی مونیخ استفاده می کند تا دیپلماسی با کشورهای اروپایی را تقویت کند.
ایران از طریق سلسله فعالیتهای دیپلماتیک ، حمایت جامعه جهانی از توافق هسته ای ایران را بدست آورد، همدلی جامعه جهانی را نسبت به تحریم های ایران بدست آورد و درک جامعه جهانی را برای اقدامات متقابل ایران به دست آورد. این دقیقاً به دلیل اقدامات متقابل دیپلماتیک ایران است که ایالات متحده نتوانسته است جبهه ای برای منزوی کردن ایران در اجلاس ورشو اجلاس 2019 به وجود آورد. چین ، روسیه ، فرانسه و آلمان نمایندگان را به این نشست اعزام نکردند. نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی موگرینی از حضور در این نشست امتناع ورزید و وزیر امور خارجه انگلیس پس از مدت کوتاهی در این نشست ، این جلسه را ترک کرد. به عبارت دیگر ، به استثنای ایالات متحده ، قدرتهای بزرگ ، از جمله سایر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل ، ابراز حمایت نکرده اند. جلسه هیئت رئیسه آژانس بین المللی انرژی هسته ای، که به درخواست ایالات متحده در ماه مه 2019 برگزار شد ، به محکومیت ایران منجر نشد، بلکه کانالی شد که به شدت از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای انتقاد کرد.
همچنین ایران تلاش های اقتصادی برای شکستن تحریم ها انجام داده است، در حال حاضر به طور جدی در حال کشف راه های مقابله با هژمونی دلار آمریکا است. ایالات متحده تحریم های مختلفی علیه ایران دارد که عمدتاً شامل سه جنبه است: یکی تحریم صادرات انرژی ایران، دیگری تحریم های مربوط به سیستم مالی ایران و سوم این است که موسسات و شخصیت های مهم ایرانی را در لیست تحریم های هدفمند قرارمی دهد. تحریم های ایالات متحده به شدت به اقتصاد ایران آسیب رسانده و مشکلات بسیاری را به بار آورده است ، اما ایران تصمیم به سازش نگرفته است. ایران ابتدا تلاش کرد تا صادرات نفت را گسترش دهد. در مواجهه با تحریم ها ، اطلاعات مربوط به صادرات نفت ایران ناشناخته است. طبق گزارش ایران در آگوست 2019 ، صادرات نفت ایران در آن زمان بین 100000 تا 417000 بشکه در روز باقی مانده است. ایران همچنین به طور فعال کانالهای تسویه حساب تجاری را مستقل از سیستم دلار آمریکا مورد بررسی قرار می دهد. ابزارهای تسویه مالی دوجانبه با هند، چین، ترکیه و روسیه و اروپا راهی مهم برای تضعیف هژمونی دلار آمریکا شود.
از نظر استراتژیک ، ایران سیاست مهار ایالات متحده را از بین برد و با این کار برای ایالات متحده مشکلات بیشتری را در منطقه خلیج فارس ایجاد کرد. ایران در سوریه به جای یک انقباض استراتژیک، به حضور نظامی رسید، سپس به عنوان یکی از سه طرف “نشست آستانه”، نفوذ سیاسی و دیپلماتیک را حفظ کرد و از طریق مشارکت در بازسازی، نفوذ اقتصادی را افزایش داد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟