جنگ فناوری ایالات متحده و چین برای سلطه بر نسل ششم فناوری ارتباطات

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

بیشتر دنیا هنوز مزایای استفاده از شبکه ۵G را تجربه نکرده‌اند، اما رقابت ژئوپلیتیک برای مهم‌ترین نسل بعدی در فناوری ارتباطات از راه دور در حال داغ شدن است.

اولین شخصی که نسل ششم فناوری ارتباطات (۶G) را تولید و ثبت اختراع می‌کند، بزرگ‌ترین برنده آنچه که برخی به‌عنوان انقلاب صنعتی بعدی می‌خوانند خواهد بود.

اگرچه ۶G حداقل یک دهه با واقعیت فاصله دارد اما می‌تواند ۱۰۰ برابر سریع‌تر از حداکثر سرعت ۵G باشد و می‌تواند نوعی فناوری را ارائه دهد که مدت‌هاست داستان علمی تخیلی است، از تاکسی‌های پرنده تا بدن و مغزهای بشری متصل به اینترنت.

درگیری برای ۶G در حال حاضر حتی با وجود اینکه به‌عنوان یک پیشنهاد نظری باقی‌مانده است، به‌ویژه بین ایالات متحده و چین تشدید شده است.

سال‌ها تهاجم دولت ترامپ، شرکت‌های فناوری چینی را سخت مورد لطمه قرار داده است، اما این امر مانع از ظهور این کشور به‌عنوان رهبر ۵G نشده است. علی‌رغم تلاش‌های متعدد ایالات متحده برای تضعیف هواوی این شرکت بزرگ‌ترین سهم از ۵G در جهان را دارد.

توسعه ۶G می‌تواند به ایالات متحده فرصت دهد تا زمینه‌های از دست رفته در فناوری بی‌سیم را بازیابد.

ویکرانت گاندی، مدیر ارشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت مشاوره فراست و سالیوان در ایالات متحده، گفت: برخلاف ۵G ، آمریکای شمالی اجازه نمی‌دهد فرصت رهبری ۶G به همین راحتی از دست برود. این احتمال وجود دارد که رقابت برای رهبری ۶G شدیدتر از رقابت برای ۵G باشد.

واضح است که ۶G از قبل در ذهن سیاستگذاران در واشنگتن و پکن است. به‌عنوان مثال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق در اوایل سال ۲۰۱۹ توییت کرد که ۶G را در اسرع وقت می‌خواهد.

چین در حال پیشروی است. این کشور در ماه نوامبر ماهواره‌ای را برای آزمایش امواج هوایی برای انتقال بالقوه ۶G به فضا پرتاب کرد و بر اساس گزارش رسانه‌های کانادایی، هواوی دارای یک مرکز تحقیقاتی ۶G در کانادا است. شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی ZTE Corp نیز برای توسعه این فناوری با China Unicom Hong Kong Ltd همکاری کرده است.

ایالات متحده نشان داده است که توانایی آسیب زدن جدی به شرکت‌های چینی را دارد، مانند مورد ZTE که تقریباً پس از آنکه وزارت بازرگانی آن را به مدت سه ماه در سال ۲۰۱۸ از خرید فناوری آمریکایی ممنوع کرد، فروپاشید. حرکت‌های مشابه می‌تواند جاه‌طلبی‌های ۶G هوآوی را مختل کند.

واشنگتن قبلاً شروع به ترسیم خطوط نبرد ۶G کرده است و غول‌های مخابراتی مانند Apple Inc ، AT&T Inc ، Qualcomm Inc ، Google و Samsung Electronics Co را گرد هم آورده که شامل هوآوی نیست.

همچنین اتحادیه اروپا در ماه دسامبر از یک پروژه بی‌سیم ۶G به رهبری نوکیا رونمایی کرد که شامل شرکت‌هایی مانند Ericsson AB و Telefonica SA است.

 

 

منبع:https://chinnegar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟