اختلاف میان مبلغان مذهبی کویت و امارات و درگیری‌های سیاسی

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مفتی کویتی، عثمان الخمیس که به “شیر سنی” معروف است، در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، به مقامات امارات متحده عربی تاخت. وی خانه ادیان ابراهیمی را نماد “کفر” توصیف کرد.

خمیس بیان داشت که سه کتاب مقدس نباید در کنار یکدیگر به نمایش درآیند؛ چراکه انجیل و تورات هر دو “تحریف شده” اند. خمیس همچنین آزاد بودن رسمی بودیسم در امارات را هدف قرار داد و گفت که این امر “قدم‌های شیطان” است و منجر به پرستش بودا در کشورهای اسلامی خواهد شد.

این مفتی کویتی به آموزه اسلامی “وفاداری و انکار “(الولا و البراء -دوستی و دشمنی برای خدا) اشاره کرد. آموزه‌ای که برای ایدئولوژیست‌های سَلَفی که ارتباط با غیر مسلمانان را نهی می‌کنند، محبوب است. به گفته خمیس، ابوظبی با ساختن مکان‌های عبادتی غیر اسلامی، این تعلیمات را نادیده می‌گیرد.

مبلغ مذهبی اماراتی، وسیم یوسف، خطیب جمعه مسجد مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان امارات، سخنان خمیس را محکوم کرد و او را “نادان” خواند وگفت وی عقاید “کسانی که علیه امارات فتنه بر می‌انگیزند” را می پذیرد. او اظهار داشت که خانه ادیان ابراهیمی، فقط “ساختمانی است که از یک کلیسا، مسجد و کنیسه تشکیل شده است” و علی‌رغم اتهامات خمیس، هیچ‌کس نمیخواهد “اسلام، مسیحیت و یهودیت را ادغام کند”. یوسف همچنین از درک خمیس از آموزه “وفاداری و انکار” انتقاد کرد. به گفته او، خمیس این آموزه را “تحریف” کرده تا استدلال کند که ” نشان دادن خصومت با غیر مسلمانان ضروری است.”

این موضوع به بحث داغ در توییتر کویت، امارات متحده عربی و دیگر کشورها تبدیل شده‌است. پیروان خمیس، از‌جمله کاربران سعودی، اشاره او به “شواهد قرآنی” را برجسته می‌کنند. کاربران اماراتی با نظرهای مخالف، بر وجود کلیسا و همچنین کویتی‌های آزادمنش در کویت تاکید و همزمان به خمیس به دلیل عقاید “تکفیری” اش حمله می‌کنند. منظور از تکفیر، خروج از دین اسلام است؛ مفهومی که معمولاً با وهابیت مبارز مرتبط است. یکی از کاربران اماراتی، توئیتی از عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی را بازنشر کرد و کویتی‌ها را هدف قرار داد. ابن زاید در این توئیت به کسانی که گفته می‌شود میهن پرستی آنها با فتواهای بحث برانگیز مرتبط است، هشدار داده است.

زمینه/تحلیل: خانه ادیان ابراهیمی، مجموعه‌ای است که قرار است در جزیره سعدیات ابوظبی میزبان یک مسجد، یک کلیسا، یک کنیسه و یک مرکز آموزشی باشد. در سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور-مهر۱۳۹۸) و به دنبال سفری که پاپ فرانسیس در فوریه ۲۰۱۹(بهمن-اسفند۱۳۹۷) به امارات داشت، این مجموعه رونمایی شد. اختلاف و گسست بین مفتی‌ها و مبلغین مذهبی اماراتی و کویتی آخرین پرده از آشفتگی فزاینده روابط سیاسی بین امارات و کویت است. در ۱۸دی/۷ ژانویه، روزنامه العرب که تحت حمایت امارات است، امیر کویت، نواف الاحمد الجابر الصباح را باعبارت “مست و نشئه” از موفقیت میانجیگریش بین قطر و عربستان سعودی” توصیف کرد و تقریبا یک بحران دیپلماتیک به راه انداخت.

امارات متحده عربی تمایلی به پذیرش مصالحه با میانجیگری کویت، میان عربستان سعودی و قطر نداشت، مصالحه‌ای که طبق بیانیه العلا در ۱۶دی/ ۵ ژانویه مورد پذیرش قرار گرفت.

خمیس از پیروان قابل توجهی برخوردار است و نظرات او بازتاب‌دهنده دیدگاه‌های سنت‌گرا و محافظه‌کار بخش بزرگی از جمعیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است. محافظه‌کاران نگاه مثبتی به سیاست‌های فرهنگی و مذهبی لیبرال امارات ندارند. چنین سیاست‌هایی به عنوان تلاش ابوظبی برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای غرب‌دوست فهمیده می‌شوند.

چشم‌انداز: مبلغین مذهبی اسلامی در کشورهایی مانند کویت و قطر، علی‌رغم تلاش‌های اخیر برای مصالحه شورای همکاری خلیج فارس، احتمالاً سیاست های مذهبی امارات را رد می‌کنند. مقامات شورای همکاری خلیج فارس اغلب در موقعیتی هستند که می‌توانند انتشار نظرات رهبران مذهبی را محدود کنند. این واقعیت که به مبلغین مذهبی اجازه داده شده که آشکارا یکی دیگر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را مورد انتقاد قرار دهند، نباید از قلم بیفتد. زیرا این امر بیانگر افزایش اختلاف نظر میان دو کشور حاشیه خلیج فارس است.

منبع:https://amwaj.media

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟