حمله تازه به ریاض، گسترش جنگ یمن

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بنا به گزارش‌ها، پدافند هوایی عربستان سعودی یک حمله موشکی یا پهپادی را بر فراز ریاض رهگیری کرده است. این پادشاهی به دنبال مداخله نظامی در یمن در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۳/۹۴)، هدف حملات مکرر جنبش انصارالله، تأسیس شده توسط حوثی‌ها، قرار گرفته است. حوثی‌ها گفته‌اند که در این حمله به ریاض نقشی نداشته‌اند. در عوض سازمانی نسبتاً ناشناخته مستقر در عراق مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

مقامات سعودی در تاریخ ۴ بهمن/۲۳ ژانویه گفتند که حمله به ریاض را خنثی کرده‌اند. در همان روز، ژنرال یحیی سریع، سخنگوی نیروهای نظامی وابسته به حوثی‌ها در شمال یمن، در توئیتی هرگونه دخالت در این حمله را کاملا رد کرد.

در تاریخ ۴ بهمن/۲۳ ژانویه، یک گروه نسبتاً ناشناخته عراقی موسوم به “تیپ‌های وعده حق – فرزندان شبه‌جزیره عربستان” مسئولیت حمله پهپادی را بر عهده گرفت که به گفته این گروه مکان‌های مختلفی را در ریاض هدف قرار داد. این سازمان حاکمان آل سعود را به حمایت از گروه داعش “که در حال ریختن خون بی گناهان است” متهم کرد. اتهام مشابهی در همان روز در کانال تلگرامی صابرین نیوز، نزدیک به گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق از جمله کتائب حزب‌الله، منتشر شد. این ادعا همراه بود با هشتگ #سندک_الریاض_من_العراق_یومیا (ما ریاض را هر روز از خاک عراق نابود می‌کنیم). این هشتگ در حساب‌های توئیتری حامی حشد شعبی نیز به اشتراک گذاشته شد. کتائب حزب‌الله یکی از جناح‌های حشد شعبی به شمار می رود.

در تاریخ ۵ بهمن/۲۴ ژانویه، روزنامه الشرق الاوسط، وابسته به عربستان سعودی و مستقر در لندن، نپذیرفتن مسئولیت این حمله توسط حوثی‌ها را با یک فرصت آشکار برای بهبود روابط با واشنگتن مرتبط دانست. این رسانه گزارش داد که آنتونی بلینکن، گزینه بایدن برای تصدی وزارت امور خارجه ایالات متحده، گفته است که می خواهد در تصمیم لحظه آخری رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ برای قراردادن حوثی‌ها در لیست سیاه تجدید نظر کند.

گفتنی است که پایگاه یمنی المصدر آنلاین، که از حوثی‌ها حمایت نمی‌کند، به ناتوانی عربستان سعودی در تشخیص نوع حمله (پهپادی یا موشکی) پرداخت. انجام حمله موشکی غیر‌معمول است و این می‌تواند نشان دهنده سردرگمی موجود دررابطه با حمله اخیر باشد.

زمینه/تحلیل: آنچه باعث سردرگمی می‌شود این است که دو روایت موازی از آنچه اتفاق افتاده وجود دارد – و هیچ یک از این دو روایت به طور مستقل قابل تأیید نیست.

اولین روایت مربوط به حوثی‌ها است. این گروه مستقر در یمن مسئولیت این حمله را به کلی رد می‌کند، در حالی که “تیپ‌های وعده حق عراق” مسئولیت حمله را پذیرفته است. این سازمان بطور ضمنی گفته است که حمله به ریاض با انفجارهای انتحاری ۲ بهمن/۲۱ ژانویه در بغداد که داعش به عهده گرفته ارتباط دارد. کانال تلگرامی صابرین با ربط دادن محتوای رسانه‌ای مربوط به کشتار اخیر در بغداد و اتهامات مطرح شده توسط “تیپ‌های وعده حق” علیه عربستان سعودی از چنین دیدگاهی حمایت کرده است. برخی از گروه‌های سیاسی شیعه عراقی معمولا ریاض را به حمایت از داعش متهم می‌کنند.

روایت بعدی روایت ریاض است. رسانه‌های سعودی در حالی که انگشت اتهام خود را به سوی حوثی‌ها گرفتند، در پوشش خبری خود اشاره کردند که پادشاهی عربستان نگران بهبود احتمالی روابط دولت جدید در واشنگتن با گروه یمنی است. عربستان سعودی همچنان حوثی‌ها را تهدیدی بزرگ می‌داند.

در تاریخ ۵ بهمن/۲۴ ژانویه، وب‌سایت العربی الجدید، وابسته به قطر، به نقل از یک کارشناس نظامی عراقی، بدون ذکر نام وی، ادعا کرد که “تیپ‌های وعده حق” در واقع جبهه‌ای متشکل از گروه‌های مرتبط با کتائب حزب‌الله است. این کارشناس همچنین ادعا کرد که چنین آرایشی شبیه آرایش اصحاب الکهف و سایر تشکیلاتی است که مسئولیت حملات به کاروان‌های نظامی آمریکا در عراق را بر عهده می‌گیرند. چنانچه این نظر دقیق باشد، می‌توان نتیجه گرفت که کتائب حزب‌الله برای اینکه از تلافی‌جویی عربستان سعودی و/یا ایالات متحده در امان بماند دست به تشکیل جبهه می‌زند. العربی الجدید همچنین گزارش می‌دهد که کتائب حزب‌الله در نزدیکی مرز عربستان حضور دارد و از آنجا قادر به حمله به پایتخت عربستان است.

شایان ذکر است که گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران در داخل عراق به نقش داشتن در حمله به تأسیسات نفتی عربستان در سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور/مهر ۱۳۹۸) متهم شده بودند. حوثی‌ها مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفتند و ایران ادعاهای آمریکا مبنی بر دخالت داشتن این کشور در حمله را رد کرد.

چشم‌انداز: برخی اقدامات حوثی‌ها می‌تواند این گروه را به عنوان یک بازیگر غیرمسئول و تهدید‌کننده جان غیرنظامیان معرفی کند. چنین اقداماتی می‌تواند حمایت بین‌المللی از ریاض را به‌همراه داشته باشد. شرایط کنونی بسیار حساس است زیرا ایالات متحده تصمیم گرفته در تصمیمش برای قراردادن انصارالله در فهرست گروه‌های تروریست تجدید نظر کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که عربستان سعودی در هفته‌ها و ماه‌های آینده اتهامات بیشتری متوجه این گروه کند.

این مسأله که ظاهرا متحدان حوثی‌ها، مانند گروه‌‌های مورد حمایت ایران در عراق، مسئولیت حملات علیه عربستان سعودی را بر عهده گرفته اند، می تواند توجه قدرت‌های غربی را از جنبش انصارالله منحرف کند. این امر به‌ویژه برای حوثی‌ها بسیار مفید خواهد بود زیرا دولت جدید واشنگتن در حال بررسی تصمیم خود در مورد قرار دادن این گروه در فهرست تروریست‌ها است.

انتظار می‌رود حملات پهپادی و موشکی به عربستان در ماه‌های آتی ادامه داشته باشد. در این صورت بسیار جالب خواهد بود که ببینیم کدام سازمان مسئولیت حملات آینده را بر عهده می‌گیرد – و عربستان سعودی چه کسی را مقصر خواهد دانست

 

 

منبع:https://amwaj.media

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟