انگیزه‌ی عربستان برای تمرکز بر صنایع دفاعی

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
صنایع نظامی عربستان سعودی(SAMI) ، بزرگترین شرکت دفاعی ریاض، با تولیدکننده‌ی تجهیزات دفاعی نمر للسیارات (NIMR) مستقر در ابوظبی، توافق همکاری امضا کرده است. این اولین سرمایه‌گذاری مشترک در بخش دفاع است که میان عربستان سعودی و امارات متحده‌ی عربی صورت می‌گیرد. این اقدام تنها چند روز پس از آن‌که SAMI اعلام کرد که با ابرشرکت لاکهید مارتین قرارداد همکاری امضا کرده است، انجام شد.

رسانه‌های عربستان و امارات، هر دو این توافق را امری بسیار مهم توصیف کردند. رسانه‌ی العربیه که تحت حمایت مالی عربستان است، در تاریخ ۴ اسفند/ ۲۲ فوریه در گزارشی اظهار کرد که این سرمایه‌گذاری مشترک “خودروهای زره‌پوش جدیدی را در اختیار ارتش ریاض قرار می‌دهد”. عربیه همچنین افزود که تحت این مشارکت، “SAMI به طور اختصاصی با NIMR برای تولید خودروهای زره‌پوش JAIS 4×4 MRAP (ضد مین و کمین)، به صورت محلی در عربستان همکاری می‌کند.”

روزنامه‌ی عرب‌نیوز انگلیسی زبان، مستقر در ریاض، در همان روز مقاله‌ای منتشر کرد که به نقل از مدیرعامل SAMI می گوید این قرارداد با NIMR به هدف بزرگ عربستان، یعنی رسیدن به چشم‌انداز ۲۰۳۰ کمک می‌کند؛ یعنی ” اطمینان از اینکه بیشتر هزینه‌های پادشاهی برای تجهیزات نظامی به محصولات تولید داخل اختصاص می‌یابد.”

مجله‌ی تجارت عربی، مستقر در دبی، به نقل از مدیرعامل و رئیس گروه EDGE، که NIMR بخشی از آن است، گفت که “این توافق‌نامه … گامی مهم در راستای تقویت روابط مستحکم میان دو ملت است.”

شبکه‌ی پان‌عرب العین، در ۵ اسفند/ ۲۳ فوریه گزارشی کلی از چگونگی انعقاد این قرارداد، هنگامی که ابوظبی میزبان نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی دفاعی دوسالانه خود بود، ارائه داد. العین نیز گزارش داد که حدود “70 شرکت صنایع نظامی عربستان” در نمایشگاه تجاری IDEX شرکت کرده بودند.

زمینه/تحلیل: SAMI در حال بسط گستره‌ی فعالیت‌های داخلی و مشارکت‌های بین‌المللی خود است. در عین حال، ریاض درصدد افزایش توانایی تولید تجهیزات دفاعی در داخل کشور است. در حال حاضر پادشاهی عربستان برای تجهیز نیروهای مسلح خود به شدت متکی بر واردات است.

در واقع ، در هر دو قرارداد SAMI با NIMR و لاکهید مارتین، موادی در جهت توسعه‌ی تولید تجهیزات دفاعی در داخل عربستان سعودی پیش‌بینی شده است. از جمله‌ی این مواد می‌توان به انتقال دانش و فن‌آوری به SAMI، آموزش بومی‌های سعودی برای تولید تجهیزات، و ارائه‌ی خدمات به ارتش پادشاهی اشاره کرد.

رهبری عربستان سعودی به دو دلیل عمده در حال توسعه‌ی صنعت دفاعی این کشور است:

محرک اول، اقتصادی است. SAMI متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) است. این صندوق بخش مهمی از استراتژی چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان است و در راستای این چشم‌انداز در توسعه‌ی صنایع محلی سرمایه‌گذاری می‌کند تا به درآمد دولت در کنار بخش نفتی، تنوع ببخشد. مدیر عامل شرکت SAMI امیدوار است که این شرکت بتواند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵ میلیارد دلار درآمد کسب کند.

انگیزه‌ی دوم، سیاسی است. شماری از کشورهای غربی فروش تسلیحات به عربستان را به دلیل نقش این کشور در درگیری‌های یمن متوقف کرده اند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته تصمیم گرفت که قرارداد تسلیحاتی توافق شده بین پادشاهی عربستان و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین را به حالت تعلیق درآورد. این اقدام به ویژه از آنجا که واشنگتن مهمترین شریک دفاعی ریاض است قابل توجه است. همچنین تصمیم بایدن برای پایان دادن به حمایت ایالات متحده از عملیات نظامی تهاجمی سعودی در یمن، به همکاری این دو کشور آسیب وارد کرده است. عربستان سعودی امیدوار است که تعلیق تدارک تسلیحات از غرب، موقتی باشد. به هر روی، وضعیت فعلی شاهدی است بر اهمیت تولید سلاح در داخل کشور.

چشم‌انداز: رهبری عربستان همچنان ابعاد اقتصادی و سیاسی تجهیزات دفاعی را برای آینده‌ی قابل پیش‌بینی مهم می‌داند. هرچند که درآمدزایی از صنعت دفاعی ملی، فراتر از یک هدف میان مدت یا بلند مدت است، به نظر می‌رسد که ایجاد همکاری‌های جدید دفاعی، برای پادشاهی ضرورت بیشتری دارد.

قرارداد SAMI-NIMR نیز نشان می‌دهد که ریاض تمایل روزافزونی به همکاری با سایر کشورهای منطقه در زمینه مسائل دفاعی دارد.

با نگاهی به آینده، باید در نظر داشت که آیا عربستان آمادگی همکاری با ترکیه را نیز دارد یا خیر؛ چراکه هر دو کشور پس از روابط متشنج سال‌های اخیر برای مصالحه با یکدیگر در تلاش‌اند. آنکارا به یک صنعت دفاعی داخلی تثبیت شده مجهز است، که محصولات اخیرش در درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان به نمایش گذاشته شد، جایی که هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه، نقشی تعیین‌کننده داشتند.

افزون بر این، می‌توان انتظار داشت که ریاض به توسعه روابط خود با شرکت‌های خصوصی دفاع در غرب ادامه دهد؛ به خصوص در تلاش برای مقابله با اثرات تعلیق خرید اسلحه، که برخی دولت‌ها برایش در نظر گرفته‌اند.

این امر به احتمال زیاد مربوط به لاکهید مارتین است. این شرکت آمریکایی در حال حاضر درگیر پروژه نصب سامانه دفاع موشکی۱۵ میلیارد دلاری در عربستان سعودی است.

 

 

 

منبع:https://amwaj.media

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟