اعتراض شدید اقلیم کردستان به تصویب لایحه استقراض دولت/ مسعود بارزانی: بار دیگر خنجر به پهلوی ما زدند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اعتراض شدید اقلیم کردستان به تصویب لایحه استقراض دولت
ریاست اقلیم کردستان عراق و «مسعود بارزانی»، دبیر کل حزب دموکرات کردستان با انتشار بیانیه‌هایی از تصویب لایحه بدهی دولت به‌شدت انتقاد کردند.

دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق و «مسعود بارزانی»، دبیر کل حزب دموکرات کردستان با انتشار بیانیه‌هایی از تصویب لایحه بدهی دولت به‌شدت انتقاد کردند.

در بیانیه دفتر ریاست اقلیم کردستان آمده که این لایحه با اکثریت حاضران و بدون درنظر گرفتن اصول شراکت و توافق و موازنه و بدون توجه به ملاحظات و پیشنهادهای نمایندگان کرد تصویب شده و افزوده که ریاست اقلیم با نگرانی و اهتمام جدی موضوع را پیگیری می‌کند و از همه توان خود برای دفاع از حقوق کردستان استفاده خواهد کرد.

این بیانیه افزوده که سران اقلیم و طرف‌های ذی‌ربط و نمایندگان اقلیم در دولت مرکزی و مجلس به‌زودی برای بررسی این موضوع جلسه خواهند داشت تا در این باره موضعی متحد بگیرند.

مسعود بارزانی نیز در بیانیه‌ای شدید اللحن تأکید کرد که برخی گروه سیاسی شیعه و سنی در مجلس نمایندگان «بار دیگر خنجر به پهلوی ملت کردستان زدند و موضوع بودجه و روزی ملت کرد را اهرم فشار بر آنان ساختند».

او تأکید کرد که این موضوع در حالی رخ داده که  بسیاری از توافقات گذشته میان اربیل و بغداد تصویب نشده و مجلس بدون درنظر گرفتن شراکت کردها قانونی را تصویب کرده «که از نظر ما اهرم فشار سیاسی بر اقلیم و تنبیه عمومی مردم کردستان و تعرض آشکار به اصول شراکت و توافق و موازنه میان طیف‌های عراق و در حکم جنگ با ملت کردستان است».

بارزانی افزود که «روشن است که آنان از پیش تصمیم به جنگ با اقلیم کردستان گرفته بودند و تعاملشان با قانون و توافقات و حقوق ملت کردستان با همین منطق انجام می‌شود».

او خواستار جلسه مشترک سران اقلیم با نمایندگان کردستان در بغداد واحزاب سیاسی اقلیم برای رسیدن به تصمیمی مشترک در این باره و «توقف رفتارهایی که با هدف تنبیه عمومی مردم کردستا انجام می‌شود» شد.

بامداد امروز مجلس عراق پس از بحث‌های طولانی، لایحه دولت برای تأمین کسری بودجه از راه دریافت بدهی داخلی را تصویب کرد.

این جلسه پس از مشورت‌های طولانی با گروه‌های سیاسی انجام شد و جلسه شاهد تنش لفظی میان نمایندگان کردستان با دیگر نمایندگان بود.

این مصوبه به وزارت دارایی اجازه می‌دهد که 12 هزار میلیارد دینار از بانک‌های داخلی برای جبران کسری بودجه وام بگیرد.

اعتراض کردها به این لایحه آن است که در آن سهم مشخصی برای اقلیم کردستان درنظر گرفته نشده به‌خصوص که دولت فعلی عراق در سال 2020 بدون بودجه مصوب اداره می‌شود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟