لباس‌های جدید امپراتور


“نگاهی به سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه و پرونده عادی سازی روابط رژیم و اعراب”

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
این مقاله، انتقادات به ترامپ در مورد بسترسازی برای صلح اسرائیل و امارات متحده و بحرین را به نقد می کشد. از نظر دوران، این رویداد پیشروترین ابتکار برای پایان دادن به یکی از معضلات بزرگ خاورمیانه در 25 سال گذشته به شمار می رود.

از نظر وی با این اقدام، آشکار شد که عربستان نیز مایل به عادی سازی روابط با اسرائیل است، به صورت تاریخی حق وتوی فلسطینیان از آنها گرفته شد، و آشکار شد که محور مقاومت، ناتوان تر از آن است که بتواند مانع از عادی سازی حضور اسرائیل در منطقه شود.
وی معتقد است اگر ترامپ مجددا انتخاب شود، آنگاه عربستان نیز به طور رسمی روابط با اسرائیل را برقرار می کند و پس از آن همه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و همچنین سودان و مراکش در صف عادی سازی روابط با اسرائیل قرار خواهند گرفت.
وی مهمترین اقدام ترامپ در این باره را این موضوع می داند که وی به جای اسیر شدن در مذاکرات اسرائیل – فلسطینیان، وزن واقعی این رویداد در جغرافیای سیاسی خاورمیانه را نشان داد. این اقدام موضوع فلسطین را تبدیل به موضوعی مانند مناقشه صحرای غربی کرد. مناقشه ای که راه حلی برای آن وجود ندارد و صرفا پیامدهای انسانی خواهد داشت.
این اقدام همچنین نشان داد که بر خلاف نظر دموکرات ها که معتقد بودند به طور مثال، انتقال پایتخت از تل‌آویو به بیت المقدس، باعث ایجاد یک انفجار منطقه ای در این منطقه می شود، نه تنها انتقال سفارت که عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل، هیچ تبعات ناامن‌کننده‌ای نداشته باشد و حتی باعث گردید مسیر دموکرات‌ها نیز در آینده در این باره تسهیل شود.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟