بایدن و اسرائیل: ثبات و تغییر


“تأثیرات استراتژیک انتخاب بایدن برای اسرائیل”

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گیلبوا در این مقاله ابتدا به عوامل تعیین­کننده در سیاست خارجی آمریکا می­پردازد:
مهمترین اولویت­های بایدن مقابله با بیماری کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن خواهد بود. وی در صورت مجبور شدن و به خطر افتادن منافع حیاتی امنیت ملی به امور خارجه می­پردازد.

توانایی بایدن در تصویب قانون، بودجه و انتصاب مقامات ارشد، قضات و دیپلمات­ها به ساختار کنگره و مخصوصاً سنا مربوط است؛ بنابراین پیروزی در دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا برای وی ضروری است.
نفوذ و قدرت “پیشروها” در حزب دموکرات افزایش یافته و این گروه به شدت ضداسرائیلی و حتی ضد یهود هستند. اگرچه بایدن در برابر تلاش آنها برای واردکردن مواضع ضد اسرائیلی در بستر حزب مخالفت کرده اما در صورتی که بخواهد انسجام حزب را حفظ کند و از مخالفت آنها جلوگیری کند، مجبور خواهد شد چند نفر از این طیف را به سمت­های کابینه منصوب کند.
بایدن گفته که از نتانیاهو بابت نزدیکی وی به جمهوری‌خواهان در چهار سال گذشته انتقام نخواهد گرفت اما محتمل است افرادی از تیم سیاست خارجی وی مانند سوزان رایس و آنتونی بلینکن کمتر نسبت به اسرائیل بخشنده باشند.
رویکرد کلان آمریکا در عقب‌نشینی از رهبری جهانی می­تواند بر امنیت اسرائیل تأثیر منفی بگذارد زیرا تهدیدات در خاورمیانه افزایش خواهند یافت.
بایدن برخلاف ترامپ، نزدیکی به اروپا را در دستور کار قرار خواهد داد. این رویکرد اسرائیل را در موضع دشواری قرار می­دهد زیرا اروپا طرفدار سازش و امتیاز دادن به ایران در مورد سلاح­های هسته‌ای است و نگرش بسیار انتقادی نسبت به روابط اسرائیل با فلسطینی­ها دارد.

گیلبوا سپس رابطه بایدن با اسرائیل را به شرح زیر مورد بررسی قرار می­دهد:
کمک­های نظامی، هماهنگی اطلاعاتی، همکاری­های امنیتی، مانورهای نظامی مشترک و توسعه سیستم­های موشکی بین دو کشور تداوم خواهد یافت.
بایدن برخلاف پیشنهاد “پیشروها”ی حزب دموکرات کمک­های نظامی به اسرائیل را تعلیق نمی­کند تا از فلسطینی‌ها امتیاز بگیرد.

 

  • به دلیل افزایش قدرت “پیشروها” در حزب دموکرات، به حقوق بشر در دوره وی توجه ویژه­ای خواهد شد. فلسطینی­ها که توانسته­اند موضوع خود را به عنوان موضوعی حقوق بشری در نظام بین­الملل مطرح کنند، از منتفعین بزرگ این نگاه خواهند بود. علاوه بر این، “پیشروها” کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به عنوان رژیم­های مرتجع می­شناسند. این موضوع می­تواند در روابط آمریکا با محور عبری-عربی اصطکاک ایجاد کند.
  • سیاست ایرانی بایدن با توافق‌نامه آبراهام در تضاد است. یکی از دلایل توافقنامه آبراهام سامان دادن به ائتلافی برای مهار ایران در خاورمیانه بود؛ اما توسعه روابط با ایران می­تواند زمینه نزدیکی کشورهای عربی و اسرائیل را از میان ببرد.
  • بایدن کمک­ها به سازمان آزادی‌بخش فلسطین را از سرگرفته و با گسترش شهرک­های یهودی در کرانه باختری مخالفت خواهد کرد.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟