نفوذ روبه گسترش چین در خلیج فارس باید واشنگتن را نگران کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
این مقاله به این موضوع پرداخته که به حضور چین در خاورمیانه نباید صرفاَ به روابط آن با ایران نگاه کرد. اگرچه قرارداد 400 میلیارد دلاری ایران و چین مهم به نظر می رسد اما افشای همکاری با عربستان برای ایجاد تاسیسات هسته ای می تواند ابعاد جدیدی برای نگرانی در واشنگتن ایجاد کند.

گسترش ارتباطات چین با همه کشورهای منطقه خلیج [فارس] می تواند رهبری جهانی آمریکا را به خطر اندازد. به طور مثال در سال گذشته حجم تبادلات اقتصادی امارات و آمریکا 24.5 میلیارد دلار بوده در حالیکه حجم تبادلات اقتصادی چین با امارات 46 میلیارد دلار در همین بازه زمانی بوده است.
در سال گذشته، در حالیکه حجم تبادلات اقتصادی آمریکا و عربستان 37.7 میلیارد دلار بوده، حجم تبادلات اقتصادی چین و عربستان 63 میلیارد دلار بوده است.
عنصر مهم در روابط چین با منطقه خلیج فارس نفت است.
این کشور بزرگترین وارد کننده نفت در جهان به شمار می‌رود. نیاز چین به نفت باعث افزایش نفوذ این کشور در این منطقه شده است به طوری که این ذهنیت در منطقه غالب شده که خروج آمریکا از این منطقه با ورود چین به آن مقارن است.
در این وضعیت ایالات متحده باید مهار چین را از خلیج فارس آغاز کند و با افزایش پیوندهای اقتصادی و نظامی با متحدان خود، عرصه را برای تفوق چین در این منطقه تنگ کند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟