واشنگتن باید از نقاط ضعف بزرگ نظامی چین استفاده کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
یک اتاق فکر آمریکایی پیشنهاد کرد ایالات متحده و متحدان آن باید از سه نقطه‌ضعف اصلی نظامی چین استفاده کرده و ارتش چین را به اختلافات فوری زمینی، دریایی نزدیک و دریایی دور هدایت کنند تا از جهانی شدن آن جلوگیری کنند.

طبق گزارش مرکز ارزیابی‌های استراتژیک و بودجه‌ای Centre for Strategic and Budgetary Assessments، اتاق فکر مستقر در واشنگتن، از آنجا که رقابت آمریکا و چین ادامه خواهد داشت، آمریکا و متحدانش باید اقدامات هماهنگی برای جلوگیری از پیشرفت نظامی چین انجام دهند مثلاً باید داشتن پایگاه‌های خارج از کشور را برای ارتش چین، دشوار کنند.

در گزارش این اندیشکده آمریکایی که در ژانویه با عنوان «استفاده از ضعف: استراتژی متحد برای رقابت با جهانی‌سازی ارتش چین» منتشر شده، نویسندگان نوشته‌اند که ارتش چین با رشد سریع و مدرن سازی برای تأمین قدرت در عرصه‌های دور در غرب اقیانوس آرام تلاش می‌کند که از بسیاری جهات هم در صلح و هم در زمان جنگ، ایالات متحده را با چالش و تهدید روبرو می‌کند. در این گزارش آمده است که باید با بهره‌گیری از نقاط ضعف استراتژیک چین با این گسترش مقابله کرد.

این مقاله، نقاط ضعف شدیدی را مشخص کرده که منحصر به چین بوده به طوری که ایالات متحده و متحدان نزدیک آن می‌توانند از این نقاط ضعف چین استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، جغرافیای چین – که توسط قدرت‌های متوسط و بزرگ در خشکی و دریا احاطه شده است – یک ضعف آشکار است.

ثانیاً، این کشور باید به اندازه کافی چابک و چالاک بماند تا بتواند بحران‌های پیچیده اطراف را مدیریت کند که این واقعیت مانع از آن می‌شود که ارتش چین به طور کامل در مأموریت جهانی خود تمرکز کند.

و سومین ضعف اصلی که توسط نویسندگان تشریح شده است، مسئله لجستیک برای رفع شکاف در شبکه زیرساخت‌های خارج از کشور چین شامل نیازهای سیاسی، دیپلماتیک، حقوقی، اقتصادی و عملیاتی آن برای نشان دادن خود به عنوان یک قدرت نظامی معتبر است.

نویسندگان استدلال کردند که چین باید با اختلافات پیچیده ارضی و دریایی در نزدیکی همسایگان مانند مرز بلاتکلیف طولانی با هند، اختلاف با ژاپن بر سر جزیره سنکاکو، مناقشات دریای چین جنوبی و پنج مدعی دیگر آن و جنبش استقلال تایوان درگیر باشد.

در این گزارش آمده است: ایالات متحده و شرکای آن باید استراتژی‌هایی را دنبال کنند که پکن را وادار کند توان کمیاب نظامی خود را در دریاهای نزدیک، دریاهای دور و تا حد امکان در مناطق قاره‌ای پخش کند.

این گزارش اشاره می‌کند که پکن برای تأمین توان خود به قدرت لجستیکی در خارج از کشور احتیاج دارد و این نیز از نقاط ضعف و امتیاز اصلی ایالات متحده است.

نویسندگان پیشنهاد کردند، ایالات متحده باید با اعلام غیرقابل اعتماد بودن چین و جلب توجه به تلاش‌های پکن برای ایجاد وابستگی در کشورها، یک ضد حمله هماهنگ دیپلماتیک و اطلاعاتی را برای کشورهای میزبان بالقوه پایگاه‌های خارج از کشور چین انجام دهد.

در این گزارش آمده است: ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید برای جلوگیری از دسترسی ارتش چین به جدیدترین فناوری تراشه متحد شوند. این گزارش علاوه بر این تاکید دارد که به جای انتظار یا آرزوی شکست پکن، واشنگتن باید ابتکار عمل را به دست گیرد و اقدامات فوری انجام دهد. در طولانی‌مدت، چین با مشکلات ساختاری شدیدتری مانند کاهش جمعیتی، مشکلات زیست‌محیطی و بدهی پنهانی که ممکن است بحران داخلی ایجاد کند، روبرو خواهد شد.

 

منبع:https://chinnegar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟