عادی سازی روابط کشورهای خلیج [فارس] و سوریه، در زمان شیوع ویروس کورونا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در ٢٧ مارس، محمد بن زاید (MBZ) ولیعهد امارات متحده عربی، به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اطمینان داد که «این کشور برادر و عرب در شرایط ویژه و بحرانی شیوع ویروس کورونا تنها نخواهد ماند». حرکتی که در رسانه ها بازتاب یافت و موجب ازسرگرفته شدن تدریجی روابط بین کشورهای منطقه و دمشق می شود . امری که البته به سیاست واشنگتن هم بستگی دارد.

 

کاری که سیاست نتوانست انجام دهد، ویروس کورونا بهانه لازم برای انجام آن را فراهم کرد. ارتباط تلفنی بین محمد بن زاید ولیعهد امارات متحده عربی و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه یک نمونه آن است. اهمیت این رویداد نه به خاطر تماس سطح بالای مقامات دو کشور، بلکه بیشتر از جهت اعلام رسمی آن توسط ابوظبی است که هم از طریق یک توئیت حساب رسمی محمد بن زاید (MBZ) و هم از طریق خبرگزاری امارات بازتاب یافت. این به معنای آن است که این بار، رابطه عمق بیشتری یافته و مدتی است که رو به گرمی می رود.

یک ناظر آگاه لبنانی مسئله روابط سوریه – امارات را «دیپلوماسی کورونایی» توصیف می کند. به نظر او این تحول در «شرایط سیاسی و زمانی ای صورت می گیرد که از بیش از یک سال و نیم پیش مراحل مختلفی داشته است. باید توجه داشت که طرف اماراتی در برقراری این روابط پیشقدم بوده است. به عبارت دقیق تر، آغاز روابط با همکاری امارات و مصر هماهنگ شده است. عربستان سعودی، در حالی که ابوظبی و قاهره را ترغیب می کرد، و منتظر چراغ سبز آمریکا بود، کنار نشسته بود».

ادامه مقاله

https://orientxxi.info/magazine/art…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟