مسئول روابط خارجی اقلیم کردستان عراق: با عقلانیت و تفاهم می شود بحران تمبرها را حل کرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

مسئول روابط خارجی اقلیم کردستان عراق، تأکید کرد که بحران پیش آمده به سبب تمبر یادبود سفر پاپ فرانسیس به اقلیم کردستان را می شود با تفاهم و عقلانیت حل کرد.

«سفین دزیی»، مسئول روابط خارجی اقلیم کردستان عراق، تأکید کرد که بحران پیش آمده به سبب تمبر یادبود سفر پاپ فرانسیس به اقلیم کردستان را می شود با تفاهم و عقلانیت حل کرد.

او در گفت وگو با خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه گفت که طراحی این تمبرها کار حکومت اقلیم نبوده است.

دزیی تأکید کرد که مناسبت های مهم مشابه در هر کشور جهان معمول است که طراحان پیشنهادهای خود را برای طراحی یک تمبر ارائه می کنند تا بعد حکومت درباره چاپ و انتشار آنها تصمیم بگیرد.

او گفت که در بغداد هم ازجانب برخی نمایندگان مجلس اعتراض هایی به این تمبرها شده بود که چرا در آنها فقط از زبان کردی استفاده شده و نه زبان عربی.

وی افزود که روابط اقلیم کردستان با تهران و آنکارا روابط خوب و مستحکمی است و بحران مربوط به این تمبرها را می شود با عقلانیت و تفاهم حل کرد.

دزیی تأکید کرد که ثبات و رفاه و امنیت منطقه و برقراری روابط دوستانه برای همه کشورهای همسایه و جهان برای اقلیم بر هر چیز دیگری اولویت دارد.

در پی سفر پاپ فرانسیس اول به عراق، اقلیم کردستان روز چهارشنبه طرح های مربوط به تمبر یادبودی به این مناسبت را اعلان کرد که جنجال بسیاری در پی داشت.

بر اساس تصویری که از این تمبر منتشر شده علاوه بر شهرهای کردنشین عراق دیگر شهرهای کردزبان در کشورهای دیگر نیز در این نقشه ترسیم شده که شباهت بسیاری به کشور کردستان بزرگ مورد ادعای کردهای جدایی طلب دارد؛ از جمله شهرهای کردنشین در کشورهای ایران، ترکیه، عراق و سوریه نیز در این نقشه گنجانده شده است.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای احتمال چاپ یک نقشه جعلی توسط اقلیم کرد شمال عراق در تمبر یادبود سفر پاپ به عراق را محکوم و خواستار پاسخگویی اربیل به ادعاهای مطرح شده در این‌باره شد.

وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه با دعوت از مقامات عراقی برای احترام به تمامیت ارضی کشورهای منطقه، آورده است: برخی از مقامات اقلیم کرد شمال عراق پای خود را از گلیم‌شان بیرون گذاشته و تلاش کرده اند از سفر (پاپ) به عنوان بهانه‌ای به منظور انتشار خیالات واهی و توهمات خود درباره تمامیت ارضی کشورهای همسایه عراق سوء استفاده کنند.

وزارت امور خارجه ترکیه خواستار پاسخگویی فوری اربیل به اخبار مربوط به احتمال انتشار نقشه جعلی در تمبر یادبود سفر پاپ به عراق شده و تاکید کرده است: مقامات اقلیم کرد شمال عراق بهتر از هر کس دیگری از عواقب چنین امیال موذیانه‌ای مطلع هستند. منتظر اظهار نظر و پاسخگویی فوری و شفاف مقامات اقلیم کرد شمال عراق در اینباره هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم این اقدام اقلیم کردستان عراق را خلاف اصول و قواعد بین الملل خواند و گفت: ضمن اعتراض به دولت عراق، خواستار جمع آوری و اصلاح فوری این اقدام غیردوستانه شده ایم.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره انتشار تمبری در اقلیم کردستان عراق در پی سفر پاپ به این منطقه، عنوان کرد: روشن است آنچه در فضای عمومی منتشر شده خلاف اصول و قواعد بین الملل است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتراض به دولت عراق نسبت به این موضوع خواستار جمع آوری و اصلاح فوری این اقدام غیردوستانه شده است.

جوتیار عادل، سخنگوی اقلیم کردستان عراق، نیز در واکنش به این اعتراضات تأکید کرد در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که شماری از هنرمندان پیشنهادهای خود را درباره طرح این تمبرها به وزارت حمل و نقل حکومت ایالتی داده اند اما هنوز هیچ یک از طرح ها تصویب نشده است.

وی افزود که اقلیم کردستان براساس اصل حمایت از حاکمیت ارضی عراق مواضع خود را تعیین می کند و هرچه در این باره مطرح شده در حد پیشنهاد بوده است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟