چه گروهی مانع از اجرای توافق بغداد و اربیل در سنجار می شود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
حادثه درگیری میان نیروهای ارتش و گروه های وابسته به حزب کارگران کردستان در سنجار بار دیگر توجه ناظران را به وضعیت حساس این شهر جلب کرده است.

حادثه درگیری میان نیروهای ارتش و گروه های وابسته به حزب کارگران کردستان در سنجار بار دیگر توجه ناظران را به وضعیت حساس این شهر که مرکز تجمع شهروندان ایزدی عراق است جلب کرده است.

روز پنجشنبه تظاهرات گروهی وابسته به حزب کارگران کردستان در روستای سنون، از توابع سنجار، در غرب استان نینوا (مرکز آن: موصل) در اعتراض به خودداری دولت عراق در انضمام آنان به نیروهای نظامی این کشور، باعث درگیری میان عناصر حزب کارگران و نیروهای ارتش عراق شده است.

طرفداران حزب کارگران کردستان روز پنج‌شنبه (11 مارس) در اعتراض به تأخیر دولت عراق در به رسمیت شناختن آنها با انضمامشان به نیروهای نظامی مأمور حفاظت از سنجار فراخوان تظاهرات دادند.

براساس این گزارش نیروهای ارتش عراق تلاش کردند که مانع از برپایی تظاهرات شوند و در پی آن ستیزه‌جویان حزب کارگران وارد عمل شدند و میان آنها و ارتش عراق درگیری پیش آمد.

در این درگیری‌ها یک سرباز عراقی زخمی شد و نیروهای حزب کارگران یک خودرو ارتش عراق را به دست گرفتند.

یک منبع میدانی در شهر سنجار در توضیح علت این حادثه به پایگاه خبری عراقی «العالم الجدید» گفت که در توافق سنجار که میان بغداد و اربیل امضا شده تصریح شده که نیروهای ایزدی به نیروهای الحشد الشعبی خواهند پیوست و در عمل هم این اتفاق افتاد.

این منبع می افزاید که بخشی از این نیروها که شمارشان 500 نیرو بوده در زمان دولت «حیدر العبادی» به حشد پیوستند اما در زمان امضای توافق سنجار شمار این نیروها به 4500 نیرو رسیده بود که بخشی از تیپ 80 الحشد الشعبی هستند.

به گفته این منبع، دولت عراق به این نیروها گفته که بیش از این تعداد را نمی تواند جذب کند.

این منبع تأکید کرده که حدود 500 تن از این نیروها وابستگی سازمانی به حزب کارگران کردستان دارند و خواستار پیوستنشان به نیروهای الحشد الشعبی هستند اما دولت حاضر به پذیرش آنها نیست، برای همین آنها حاضر به تحویل دادن مقرهایشان در سنجار به حکومت نیستند و به مانعی جدی در اجرای توافق سنجار تبدیل شده اند.

براساس این گزارش، این نیروها تأکید کرده اند که اگر رسما به عنوان نیروهای حشد پذیرفته شوند آماده اند که مقرهایشان را تحویل بدهند.

در 9 اکتبر گذشته بغداد و اربیل توافق نامه مهمی برای عادی سازی شهر سنجار امضا کردند که از آن به «توافق نامه تاریخی» یاد شد.

به موجب این توافق فقط نیروهای امنیتی و اداری وابسته به بغداد و اربیل که اکثرا از نیروهای بومی هستند در شهر خواهند ماند؛ اقدامی که با هدف دور کردن حزب کارگران کردستان از سنجار انجام شد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟