عذرخواهی رسمی اتحادیه میهنی بابت 16 اکتبر 2017؛ پیش‌شرط بارزانی برای انجام مذاکرات

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دفتر رئیس حزب دموکرات اقلیم کردستان خواستار عذرخواهی رسمی رئیس اتحادیه میهنی برای برگزاری نشستی دوجانبه میان سران دو حزب شد.

«آمنه زکری»، مسئول دفتر «مسعود بارزانی»، رئیس حزب حزب دموکرات کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: دراین روزها درباره نشست قریب الوقوع میان بارزانی و فردی در حزبی دیگر سخن گفته می‌شود.

وی ادامه داد: «در آغاز باید بگوییم بارزانی آماده برگزاری نشست و گفت‌وگو بر سر همه موضوعات درخصوص صلح اجتماعی و ثبات سیاسی است و هیچ وقت در این باره حتی اگر به ضرر فداکاری‌ها و حزبش باشد، تردید به خود راه نداده است و تاریخ شاهد این مدعا است.»

زکری افزود: درخصوص موضوع این نشست که اکنون موضوعی جنجالی است، باید این سوال را مطرح کنیم که آیا بارزانی مشکل شخصی با کسی دارد؟ آیا اتفاقی که در 16 اکتبر در کرکوک روی داد، تنها علیه بارزانی بوده یا همه مردم کردستان؟ و این که چه کسی به خاطر اتفاقات 16 اکتبر قلبش به درد نیامد و طعم تلخ درد و رنج را نچشید؟»

این عضو حزب دموکرات کردستان در پایان خطاب به لاهوز شیخ جنگی، رئیس مشترک اتحادیه میهنی گفت: شخصی که مرتکب اتفاق مذکور شد، باید از مردم کردستان عذرخواهی کند، در صورت عذرخواهی می‌توان نشستی مشترک برگزار کرد.

مسعود بارزانی پیشتر در پیامی خطاب به ساکنان اقلیم کردستان عراق در سال روز بیرون راندن پیشمرگ‌های کُرد از کرکوک، شانزدهم اکتبر را “روز سیاه” در تاریخ کردها خوانده بود.

بارزانی همچنین مدعی شده بود: کرکوک یک “شهر کردستانی” است و امکان چانه‌زنی بر سر تعلق کرکوک به اقلیم کردستان وجود ندارد.

در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ پس از چندین ماه اصرار رهبران عراقی برای خروج نیروهای پیشمرگه از مناطقی که از گروه داعش بازپس گرفته بودند و امتناع پیشمرگه‌ها از خروج از این مناطق، ارتش عراق در عملیاتی نظامی توانست کُردها را از این مناطق و شهرهای مهمی چون کرکوک بیرون راند.

حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، پیشمرگ‌های حزب اتحادیه میهنی کردستان را متهم کرد که در جریان عملیات ارتش عراق سلاح‌های خود را زمین گذاشته و از مواضع خود در مقابل نیروهای عراقی عقب‌نشینی کردند و همین امر موجب شده است ارتش عراق وارد کرکوک شده و آن را از پیشمرگ‌های کُرد پس بگیرد.

رییس حزب دموکرات کردستان با تاکید بر اینکه هدف از اتفاقات روز شانزدهم اکتبر از بین بردن اقلیم کردستان و نابود کردن حقوق مردم کرد بود، گفت: ما هر احتمالی را پیش‌بینی می‌کردیم اما هرگز پیش‌بینی نمی‌کردیم که دستی از داخل ضربه‌ای را از پشت به مردم کردستان وارد کند.

اقیلم کردستان عراق در ژوئن ۲۰۱۷ همه‌پرسی برای جدایی از دولت مرکزی بغداد برگزار کرد که در پی آن دولت مرکزی پروازهای خارجی به این اقلیم را ممنوع کرده و اقدامات نظامی گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری کنترل مناطق کردنشین که پس از سال ۲۰۰۳ به کنترل کردها درآمده بود، آغاز کرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟