باز استقرار عناصر حزب کارگران کردستان در سنجار

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عناصر حزب کارگران کردستان قصد خروج از سنجار را ندارند و در حال باز استقرار در کوه سنجار در نزدیکی شهر هستند.

مسئولان کرد در اقلیم کردستان امروز سه شنبه تاکید کردند که حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در حال باز استقرار و برپایی اردوگاه های خود در کوه های سنجار هستند و این در حالیست که دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان در اکتبر توافقی بر سر عادی سازی اوضاع در این شهر امضا کردند.

گفته می شود که دولت عراق تاکنون نتوانسته است پیشرفتی در اجرای توافق سنجار حاصل کند؛ توافقی که یکی از بندهایش اخراج عناصر حزب کارگران کردستان از سنجار بود.

در همین راستا «ماجد شنکالی»، از سران حزب دموکرات کردستان به پایگاه خبری العربی الجدید گفت که منطقه کوهستانی سنجار در اطراف شهر واقع شده و پ ک ک آن را به یک پایگاه نظامی تبدیل و تونل ها و خندق هایی حفر کرده است.

وی افزود که همه این اقدامات نشان از آن دارد که این گروه مسلح قصد خروج از شهر سنجار را ندارد.

شنکالی اشاره کرد که توافق سنجار تنها روی کاغذ آورده شده و هنوز نه از لحاظ اداری و نه امنیتی اجرا نشده است.

این عضو حزب دموکرات کردستان مسئولیت اجرای توافق سنجار، اعمال اقتدار و حاکمیت حکومت بر سنجار، اخراج همه گروه های مسلح، نگه داشتن ارتش عراق برای کنترل مرزها و تشکیل پلیس محلی از اهالی سنجار را برعهده دولت مرکزی گذاشت.

از طرفی دیگر «حسن مجی»، مسئول کمیته محلی حزب دموکرات کردستان در سنجار تاکید کرد که وضع شهر به شدت پیچیده است و عناصر پ ک ک به برپایی اردوگاه ها و حفر خندق در کوه سنجار ادامه می دهند.

وی افزود که آوارگان با وجود این شرایط نخواهند توانست به شهر بازگردند و تا زمانی که وضعیت سنجار این گونه باشد باز نخواهند گشت.

«محمد العبد ربه»، نماینده سابق استان نینوا در پارلمان عراق نیز تاکید کرد که هیچ نشانه ای از اجرای توافق سنجار وجود ندارد و حفر خندق در شهر نشان دهنده این است که گروه های مسلح قصد ماندن در شهر را دارند و در حال باز استقرار هستند.

وی احتمال داد که اجرای توافق سنجار در صورت فشار برخی از طرف های موثر به تعویق بیافتد و تاکید کرد که باید صلح مدنی در شهر باشد و بندهای توافق در اسرع وقت اجرا شود.

پیش از این نیز تلاش هایی از سوی پ ک ک برای عدم خروج از سنجار از جمله تغییر لباس ها و مقرهای خود انجام شده بود.

گفتنی است بغداد و اربیل در 9 اکتبر 2020 به توافقی بر سر عادی سازی اوضاع در شهر سنجار رسیدند.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟