نشست صلح ماه آینده در سنجار عراق برگزار می‌شود

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مشاور رئیس اقلیم کردستان عراق در امور ایزدی‌ها از برگزاری نشست صلح در ماه آینده در منطقه سنجار خبر داد.

«شیخ شامو»، مشاور رئیس اقلیم کردستان عراق در امور ایزدی‌ها به سایت خبری «باس‌نیوز» اعلام کرد که ماه آینده نشست صلح با حضور «جنین هنیس پلاسخرت»٬ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در عراق در شهر سنجار برگزار خواهد شد.

شیخ شامو اشاره کرد که به موجب توافق اخیر بغداد و اربیل دو تیپ از پلیس فدرال برای به دست گرفتن امنیت به سنجار رفته است و به زودی فرماندار جدید آن مشخص می شود.

وی همچنین با بیان اینکه قبل از برگزاری این نشست٬ تمام گروه‌های غیرقانونی از جمله پ.ک.ک باید از سنجار خارج شوند٬ اظهار داشت که سنجار در پی اخراج پ.ک.ک بازسازی خواهد شد و این گروه دیگر نمی‌تواند هیچ فردی را برباید.

گفتنی است که مقامات دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در 17 نوامبر از آغاز اجرایی شدن توافق‌نامه مبنی بر خروج گروه تروریستی پ.ک.ک از شهر سنجار موصل خبر داده بودند.

بغداد و اربیل 9 اکتبر جاری توافقنامه‌ای به منظور ایجاد ثبات و امنیت در سنجار به امضا رساندند. براساس مهم‌ترین بند این توافق‌نامه، گروه تروریستی پ.ک.ک و گروه‌های وابسته به آن باید به حضور خود در سنجار پایان دهند.

طبق این توافق‌نامه، تامین امنیت جانی و مالی مردم بر عهده اداره پلیس سنجار، اداره امنیت ملی و سرویس اطلاعات ملی عراق خواهد بود. این نهادهای امنیتی وظیفه خود را به‌طور هماهنگ با نیروهای اقلیم کردستان عراق انجام خواهند داد.

گروه تروریستی داعش در 3 اوت 2014 با حمله به شهر سنجار در استان نینوای عراق، هزاران زن و کودک ایزدی را به اسارت گرفته و مردان را نیز قتل‌عام کرد. در پی اشغال یک سوم سرزمین‌های عراق از سوی داعش در ژوئن 2014، بیش از 5 میلیون نفر از مردم این کشور خانه‌های خود را ترک کرده و به مناطق امن‌تر در شمال و جنوب عراق پناه بردند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟