وزیر دارایی عراق:ساز وکار محاسبه سهم اقلیم در بودجه 2021، احتمال عدم تحویل نفت توسط اربیل را حل می‌کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
وزیر دارایی عراق بر دستیابی به توافقی با هیات مذاکره‌کننده اقلیم کردستان بر سر نحوه محاسبه سهم اقلیم از بودجه 2021 تاکید کرد.

«علی علاوی»، وزیر دارایی عراق بر دستیابی به توافقی با هیات مذاکره‌کننده اقلیم کردستان بر سر نحوه محاسبه سهم اقلیم از بودجه 2021 تاکید کرد و گفت: سهم اقلیم از بودجه آتی به 12.67 درصد می‌رسد.

وزیر دارایی عراق همچنین گفت که اگر اقلیم، نفت را تحویل ندهد، این وزارتخانه بهای نفت صادراتی را طبق برآوردهای شرکت سومو به همراه بدهی اقلیم به بانک‌های دولتی از مطالبات اقلیم کسر خواهد کرد و رقم باقی مانده و خالص را به اقلیم ارسال خواهد کرد.

مصاحبه علاوی با شبکه کُردزبان روداو به شرح ذیل است:

سهم اقلیم کردستان از بودجه چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟ اگر اقلیم کردستان با همه شروط دولت فدرال درخصوص نفت و تحویل درآمدها موافقت کند، آیا شما آماده ارسال همه مطالبات مالی بدون هیچگونه تاخیری هستید؟

علاوی: ما در لایحه بودجه نحوه محاسبه مطالبات مالی اقلیم را بر اساس هزینه‌های عمومی منهای هزینه‌ دستگاه‌های حاکمیتی گنجاندیم که به 12.67 درصد می‌رسد که از آن نفت صادر شده اقلیم کسر می‌شود، اگر اقلیم نفت یا بهای آن را تحویل ندهد، ما در وزارت دارایی رقم مشخصی را با استناد به برآوردهای شرکت سومو محاسبه می‌کنیم و بهای نفت اقلیم را بنا به دلایل عدیده، کمتر از 5 تا 7 دلار از برآورد سومو محاسبه خواهیم کرد و آن را از مطالبات اقلیم حذف می‌کنیم و سپس از رقم باقی مانده، بدهی اقلیم به بانک‌های عراق به ویژه بانک تجارت را کسر می‌کنیم که رقم مانده در صورت موافقت پارلمان با بودجه، به اقلیم کردستان ارسال می‌شود.

آیا این بدین معناست که شما در صورت موافقت اقلیم کردستان با همه شروط، آماده ارسال مطالبات مالی هستید؟

علاوی: بله طبیعتا در صورت موافقت پارلمان با بودجه و نحوه محاسبه سهم اقلیم، مطالبات مالی در پایان هر ماه یا آغاز آن به موجب قانون و نحوه محاسبه ارسال خواهد شد.

آخرین تحولات مربوط به مذاکرات بغداد و اربیل برای حل اختلافات چیست؟

علاوی: به موضوع نحوه محاسبه سهم اقلیم از بودجه 2021 باز می‌گردم به طوری که با هیات اقلیم کردستان که از سه یا چهار هفته پیش در بغداد به سر می‌برد و با نحوه محاسبه سهم اربیل موافقت کرده است، به توافق رسیدیم. گمان نمی‌کنم که از لحاظ اصولی، اعتراضی وجود داشته باشد، هیات کُرد اکنون با هدف محاسبه سهم اقلیم از بودجه سال 2020 در بغداد حضور دارد که مذاکرات در این باره ادامه دارد.

مشکلاتی درخصوص قانون استقراض به وجود آمد، چه تضمین‌هایی وجود دارد که در قانون بودجه، این مشکلات پیش نیاید؟

علاوی: من قانون‌گذار نیستم و نمی‌دانم پارلمان چه تصمیمی خواهد گرفت اما دولت، اصل مشخصی را در بودجه دنبال می‌کند و اگر هیات دولت در جلسه امروز با آن موافقت کند و سپس با چراغ سبز پارلمان همراه شود، بودجه به سازوکاری معقول و مورد توافق با اقلیم بدل خواهد شد اما اگر پارلمان آن را دستخوش تغییر کند، نمی دانم چه رویکردی را در تغییرات احتمالی در پیش خواهند گرفت و در آن موقع، خواهیم دید که سهم اقلیم چگونه محاسبه خواهد شد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟