رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه برای چه محرمانه به بغداد رفت؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«هاکان فیدان»، رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه اخیرا سفری محرمانه به بغداد داشته و همزمان با دور نخست گفت‌وگوهای راهبردی عراق با ایالات متحده امریکا برای توسعه مناسبات فیمابین، با مسئولان عراقی دیدار و رایزنی کرده است.

در همین رابطه، منابع آگاه سیاسی در بغداد به روزنامه العرب گفتند که سفر فیدان به بغداد با هدف اطلاع از فضای سیاسی داخلی عراق در ارتباط با گفت‌وگوهای راهبردی با امریکا بوده است که دور نخست آن به پایبندی واشنگتن در کاهش حضور نظامی در عراق انجامید.

منابع مذکور تصریح کردند: ترکیه تلاش می کند از مناسبات موجود میان فیدان و «مصطفی الکاظمی»،نخست وزیر عراق که پیشتر رئیس دستگاه اطلاعات این کشور بود برای تضمین منافع خود در عراق بهره‌برداری کند چرا که بغداد در گفت‌وگوهای راهبردی با واشنگتن برای اولویت‌بندی‌های اقتصادی خود با شراکت امریکا متمرکز است.

العرب به نقل از منابع آگاه در دولت عراق نوشت: بغداد با هر گونه ارائه ضمانتی درخصوص تداوم مناسبات اقتصادی با آنکارا در قالب و شکل کنونی مخالفت کرده است به طوری که عراق سالانه کالاهایی به ارزش میلیاردها دلار از ترکیه وارد می‌کند بدون اینکه صادارت قابل توجهی به این کشور داشته باشد همچنین شرکت‌های ترکیه به قراردادهای چندساله به ارزش چندین میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌هایی در بخش‌های مختلف عراق دست یافته اند بدون اینکه آنکارا نقشی در حمایت از اقتصاد داخلی عراق داشته باشد.

منابع مطلع در دولت عراق اعلام کردند: مسئول اطلاعاتی ترکیه در این سفر نگرانی آنکارا از شامل شدن برنامه‌های اصلاحی بر منافع ترکیه در عراق به ویژه موضوع واردات از ترکیه و سرنوشت شرکت‌های ترکیه‌ای فعال در زمینه ساخت‌وساز،انرژی، اثاثیه منزل و تجهیزات صنعتی را به اطلاع مقامات عراقی رسانده است.

در همین ارتباط، «چنگیر آکتار»، تحلیلگر امور سیاسی ترکیه اعلام کرد به احتمال زیاد فیدان با الکاظمی دیدار و گفت‌وگو داشته است.

آکتار که استاد علوم سیاسی در یکی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه است، در گفت‌وگو با العرب تصریح کرد: «الکاظمی و فیدان در گذشته با هم همکار بوده اند و در تبادل پرونده‌ها با یکدیگر تعامل داشته اند لذا قابل پیش بینی است که این دو در بغداد با یکدیگر دیدار کرده اند.»

وی در ادامه تاکید کرد: پرونده پ ک ک و تلاش کُردهای عراق برای اداره امور خود به دور از تاثیر دولت عراق از جمله محورهای گفت‌وگوی طرفین بوده است.

چنگیز هم سفر فیدان به بغداد را بی ارتباط با سفر چندی پیش «مظلوم کوبانی»، فرمانده نیروهای قسد به عراق ندانست، سفری که آنکارا نسبت به آن و همگرایی عراق با کُردهای سوریه اعلام ناخرسندی کرد.

عراق و امریکا روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک به مناسبت آغاز گفت‌وگوی راهبردی میان دو کشور، از بررسی مسائل امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مبارزه با تروریسم در گفت‌وگوی روز پنجشنبه خبر دادند.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟