جناح راست در آستانه گذار از رهبری نتانیاهو؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

یافته‌های نظرسنجی‌های جدید در سرزمین های اشغالی بیانگر آن اند که اگر اقدام بنت در رأی عدم اعتماد به کابینه و دیگر اظهارنظرهای سران یامیناه را به منزله نهایی شدن رویگردانی آنان از نتانیاهو تلقی کنیم (نه لزوماً پیوستن به جناح مخالف بی بی) می‌توان گفت نظرسنجی‌های یک هفته اخیر نشان از یک وضعیت جدید دارد که پذیرش آن برای نتانیاهو و حزب لیکود بسیار دشوار خواهد بود.

حزب لیکود در نظرسنجی‌های این هفته به طور میانگین 27 تا 28 کرسی به دست آورده و حزب یامیناه نیز 20 – 21 کرسی را از آن خود ساخته است. همچنین حزب اسرائیل خانه ما به رهبری «آویگدور لیبرمن» نیز در نظرسنجی‌های اخیر 9 کرسی به دست آورده است. این سه حزب که روی‌هم‌رفته جناح راست را تشکیل می‌دهند نزدیک به 56 کرسی را در نظرسنجی‌های هفته گذشته به خود اختصاص داده‌اند؛ اگر مناسبات این احزاب همچون نیمه سال 2018 نسبتاً حسنه بود، وضع کنونی خبری خوشحال کننده برای جناح راست به شمار می‌آمد، اما در حالی که لیبرمن همکاری با گانتز و جناح میانه را بر نتانیاهو ترجیح داده و بنت نیز به نتانیاهو پشت کرده، نتیجه این وضعیت قدرت گرفتن انگاره «جناح راست منهای بی بی» خواهد بود. درواقع نظرسنجی‌های هفته گذشته برای نخستین بار مجموع کرسی‌های دو حزب اسرائیل خانه ما و یامیناه را بالاتر از حزب لیکود نشان می‌دهد.

اوج‌گیری بنت در نظرسنجی‌ها همچنان ادامه دارد
حال در صورتی که روند حاضر در ادامه بخواهد با شکل‌گیری جناحی از احزاب راست میانه و راست‌گرا نظیر یش‌عتید – تلم به رهبری لاپید و نیز آبی و سفید به رهبری گانتز تکمیل شود؛ جبهه مزبور تقریباً 56 کرسی در اختیار خواهد داشت و با کسب رضایت احزاب کوچک حاضر در کنست قادر خواهد بود تا زمام کابینه را در دست گیرد. حزب یش‌عتید – تلم نیز در ادامه روند نوسانی گذشته بین 15 تا 17 کرسی در نوسان بوده است و آبی و سفیدها همچنان با 9 کرسی از بازگشت به مدار کرسی های دورقمی کنست بازمانده اند. در واقع اگر رژیم صهیونیستی به سوی انتخابات جدیدی حرکت کند و «یش عتید- تلم» و «آبی و سفید» حاضر به همکاری مجدد با هم شوند، بین 24 تا 26 کرسی را در اختیار خواهند داشت.
فهرست مشترک عربی نیز بدون تغییر قابل اعتنایی بین 14 تا 15 کرسی خود را حفظ کرده است. حزب مذهبی شاص نیز به رهبری «آریه درعی»، وزیر کشور رژیم صهیونیستی بدون تغییر همچنان 9 کرسی پیشین را دارد، اما تعداد کرسی های دیگر حزب مذهبی یعنی یهودیت متحد توراه به رهبری «یعکو لیتزمن»، وزیر مسکن پیشین بین 7 تا 9 کرسی در نوسان بوده است. در حقیقت دو حزب مذهبی بین 16 تا 18 کرسی از 120 کرسی کنست را در اختیار دارند.
در جناح چپ نیز حزب مرتص با پشت سر نهادن هفته‌ای نسبتاً خوب، در تمامی نظرسنجی ها واجد 6 کرسی بوده است و احزاب کارگر، راه میهن (درخ ارتض)، خانه یهودی، پل و اُتصما یهودی همچنان زیر حدنصاب قرار دارند.

علاوه بر افکارسنجی های فوق، نظرسنجی موسسه «ماگار موهوت» بر این نکه اذعان دارد که اگر «رون هالدای» و «گادی آیزنکات» در قالب حزبی واحد به کوران رقابت‌های انتخاباتی آتی بپیوندند، قادر خواهند بود تا 10 کرسی را از آن خود کنند که در وضعیت فعلی برای یک حزب جناح چپ در حکم فتح الفتوح است.
در پی جنجال اخیر بر سر اظهارات «آویخای مندلبلیط»، دادستان کل رژیم و حمله «میکی زوهر»، نماینده حزب لیکود به او و طرح درخواست استعفای او، نظرسنجی ماگار موهوت حکایت از آن دارد که 67 درصد مشارکت کنندگان ابقای مندلبلیط را خواستار شده و 37 درصد نیز از استعفای وی حمایت به عمل می آورند. از سوی دیگر در خصوص عملکرد نخست وزیر 67 درصد مشارکت کنندگان عملکرد وی را چیزی میان «خیلی بد» و «بد» ارزیابی کرده‌اند که حاکی از بهبود 4 درصدی نسبت به ماه سپتامبر است و احتمالاً باید آن را به افت شاخص‌های کرونایی در هفته‌های اخیر مرتبط دانست. 20 درصد از مشارکت کنندگان نیز عملکرد کرونایی نتانیاهو را خوب و یا خیلی خوب دانسته‌اند و 13 درصد دیگر نیز عملکرد او را متوسط دانسته‌اند. انتظار می‌رود با بهبود نسبی وضعیت کرونا و روند گام به گام تعدیل محدودیت‌ها، از میزان نارضایتی‌ها بیش از پیش کاسته شود و نظرسنجی‌های هفته‌های آینده وضعیت بهتری را برای کابینه ترسیم نماید.
این درحالیست که نظرسنجی روزنامه معاریو به نتایج جالب‌تری هم رسیده است. 54 درصد از مشارکت کنندگان در پاسخ به این سوال که آیا خواستار بازنشسته شدن بنیامین نتانیاهو هستید؟ گزینه بله را انتخاب کرده‌اند و 36 درصد نیز به این سوال پاسخ منفی داده‌اند. 10 درصد باقی مانده نیز گزینه نمی‌دانم را برگزیده‌اند؛ جالب‌تر از آن سوال بعدی نشانگر، آن است که 28 درصد از افرادی که خواستار بازنشستگی بی بی شده‌اند، در ماه مارس به حزب لیکود رأی داده بودند و در مجموع 57 درصد از آنان خود را هوادار جناح راست معرفی کرده‌اند.

با توجه به رشد چشمگیر حزب یامیناه در نظرسنجی‌ها این سوال نیز مطرح گردید که او به کدام جناح خواهد پیوست؟ 53 درصد از رأی دهندگان اعلام کرده‌اند که بنت به اردوگاه لیکود و اولتراارتدکس‌ها خواهد پیوست و از سوی دیگر 19 درصد نیز او را در مسیر ائتلاف با لاپید و لیبرمن قلمداد نموده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟