تمایل اسرائیلی‌ها برای برقراری روابط با عربستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نتایج نظرسنجی موسسه میتویم (موسسه سیاست‌های خارجی منطقه‌ای اسرائیل) که با مشارکت 700 نفر از ساکنان سرزمین های اشغالی صورت پذیرفت نشانگر آن است که بیشتر اسرائیلی‌ها ترجیح می دهند تا تل آویو در میان کشورهای خاورمیانه روابط عمیق تری را با ریاض برقرار سازد

. حدود یک چهارم پاسخ دهندگان (24 درصد) حاضر در این نظرسنجی که در ماه سپتامبر انجام گرفت، اعلام کردند که برای اسرائیل توسعه روابط با عربستان سعودی بسیار مهم است درحالی که که مصر با 12 درصد، امارات با 11 درصد و اردن با 4 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. در این بین امارات با 23 درصد آرا به عنوان محبوب ترین مقصد گردشگری گردشگران اسرائیلی در میان کشورهای عربی انتخاب شد و لبنان نیز پس از امارات با 7 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین 42 درصد از پرسش شوندگان اظهار داشتند که هیچ کشور عربی را برای سفر ترجیح نمی‌دهند. 

نزدیک به نیمی از اسرائیلی‌ها (44 درصد) معتقدند که حوزه های اقتصادی به ویژه گردشگری، تجارت و فناوری می تواند مهمترین زمینه توسعه همکاری با امارات تلقی شود؛ درحالیکه مسائل امنیتی با 24 درصد، سیاسی با 16 درصد و حوزه غیر نظامی با 5 درصد در اولویت‌های بعدی پاسخ ها جای داشت. اما به دنبال امضای توافق نامه صلح با امارات، 67 درصد از یهودیان اسرائیلی بر این باور هستند که مهمترین گام بعدی برای این رژیم رسیدن به توافقنامه‌های مشابه با دیگر کشورهای عربی است؛ در حالیکه 24 درصد معتقدند که تلاش برای حل نزاع با فلسطینی‌ها می بایست گام بعدی تل آویو باشد. در میان اعراب اسرائیلی 29 درصد حامی امضای توافق صلح رژیم با دیگر کشورهای عربی هستند، اما 48 درصد از توافق با فلسطینی‌ها پشتیبانی می کنند.

40 درصد از اسرائیلی ها بر این امر اذعان دارند که توافقنامه صلح با امارات تاثیری بر روی چشم انداز دستیابی صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها نخواهد داشت و در طرف مقابل 34 درصد معتقدند که چشم انداز این امر تقویت شده است 12 درصد نیز تاکید دارند که حتی افق چنین چشم اندازی تضعیف شده است.

تعلیق حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بخش‌هایی از کرانه باختری به عنوان قسمتی از توافق با امارات با واکنش منفی 21 درصد از پرسش شوندگان همراه بوده و در مقابل 46 درصد از این تصمیم حمایت کرده اند. 74 درصد ساکنان سرزمین های اشغالی معتقدند همکاری منطقه‌ای بین اسرائیل و کشورهای خاورمیانه امکان پذیر است. همچنین 29 درصد بر این باور هستند که اسرائیل تعلق بیشتری با محیط خاورمیانه دارد، درحالی که در سمت دیگر 25 درصد بر هویت مدیترانه‌ای و 24 درصد بر هویت اروپایی این رژیم تاکید دارند. با این حال از نکات قابل تامل نظر سنجی میتویم آن است که تقریبا نیمی از اسرائیلی‌ها (43 درصد) اروپا را به عنوان منطقه ای غیر دوست برای اسرائیل برمی شمارند در مقابل تنها 29 درصد با اروپا احساس مودت و دوستی می کنند.

در بخش سیاست خارجی رژیم پاسخ دهندگان به نظر سنجی حاضر پس از آمریکا به ترتیب روسیه با 18 درصد و به دنبال آن آلمان را با 12 درصد به عنوان مهمترین کشورها برای رژیم صهیونیستی انتخاب کردند. انگلیس و مصر هر کدام با 6 درصد و ژاپن با 5 درصد به عنوان کشورهای بعدی انتخاب شدند. جالب آنکه از سال 2014 روسیه همواره به عنوان اولین کشور در این نظرسنجی انتخاب می‌شد اما پس از سال 2017 و رای 51 درصد از مخاطبین نظرسنجی به روسیه با عنوان مهم ترین کشور برای رژیم، این رقم به شدت رو به کاهش گذاشته است.

 

اسرائیلی‌ها به روابط با آمریکا از 10 نمره 8.05 را دادند و 50 درصد از آنها خواهان انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا هستند و در مقابل تنها 21 درصد تمایل دارند تا بایدن رئیس جمهوری بعدی آمریکا شود. این آمار تا حدی با نظرسنجی هفته گذشته شبکه آی24 متفاوت است که درآن 63.3 درصد ترامپ را به عنوان رئیس جمهوری آمریکا ترجیح می دادند و در عوض تنها 18.8 درصد خواهان ریاست جمهوری بایدن بودند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی اسرائیلی‌ها به سیاست خارجی کابینه از 10 نمره 6.05 را دادند که نشانگر رضایت بیشتر در قیاس با 5 سال گذشته است. حدود 48 درصد معتقدند که وضعیت وزارت خارجه در دوران تصدی گابی اشکنازی به عنوان وزیر خارجه تفاوتی نکرده است، اما 46 درصد هم بر این باورند که اگر «میری رگو» طبق توافق چرخشی شدن مناصب وزارتی بین حزب لیکود و آبی‌سفید وزیر خارجه شود وضعیت بدتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟