نظرسنجی های بین المللی در مورد عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

«مرکز تحقیقات سیاسی و پیمایش فلسطین» با انجام نظرسنجی در کرانه باختری و نوار غزه دیدگاه‌های فلسطینی‌ها را از تاریخ 9 تا 12 سپتامبر در مورد عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی ارزیابی نموده است. نتیجه نظرسنجی این مرکز تحقیقاتی نشان می‌دهد که 63 درصد از فلسطینی‌ها توافق عادی سازی امارات و اسرائیل را به مثابه اتفاقی مهم بر می‌شمرند که نشان دهنده یک تغییر بزرگ در منطقه است و  در مقابل 32 درصد از جمعیت آماری آن را تحولی کم اهمیت تلقی می نمایند. 

توافق عادی سازی بین تل آویو و ابوظبی آنچنان آورده‌ای را برای فلسطینی‌ها نداشته و هیچکدام از گروه‌های فلسطینی نیز آن را نپذیرفته و از آن با عنوان خنجر از پشت به مردم فلسطین یاد می‌کنند. این مرکز در ادامه نظر فلسطینی‌ها را در خصوص میزان بهره مندی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از این توافق جویا شده است که در پاسخ 86 درصد توافق صورت گرفته را به نفع رژیم صهیونیستی، 8 درصد آن را به سود هر دو طرف فلسطینی‌ و اسرائیلی‌ و فقط یک درصد نیز آن را تنها به نفع فلسطینی‌ها ارزیابی کرده اند.

در بخش دیگری از نظرسنجی حاضر نظر فلسطینی‌ها را در مورد دیدگاه اعراب نسبت به توافق عادی سازی جویا شده است که 57 درصد فلسطینی‌ها معقتد بودند اکثریت اعراب مخالف توافق عادی سازی هستند و 20 درصد نیز بر این باورند که اکثریت اعراب از آن حمایت می‌کنند. همچنین 70 درصد بر این باورند که کشورهایی مثل عمان، سودان، مغرب و بحرین با اسرائیل توافق امضا می‌کنند درحالیکه 24 درصد با این روند مخالفند.

در پرسش بعدی از مصاحبه شوندگان خواسته شد تا یک واژه را برای توصیف توافق عادی سازی بیان کنند که 53 درصد به «خیانت» رای دادند و واژه‌هایی چون غفلت، توهین، بی تفاوتی و ناراحتی در جایگاه بعدی جای گرفتند.

درحالیکه اسحاق هرتزوگ رئیس آژانس یهود صراحتا اعلام کرده بود که کشورهای امارات و بحرین بدون تایید عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل پا پیش نگذاشته‌اند، همین امر به یکی از پرسش های نظرسنجی حاضر مبدل شد که در پاسخ 80 درصد اعتقاد داشتند که عربستان به امارات برای توافق عادی سازی چراغ سبز نشان داده است و 82 درصد نیز می‌گویند که عربستان توافق عادی سازی مشابهی را با اسرائیل امضا خواهد کرد.

نکته جالب توجه این نظرسنجی دیدگاه فلسطینی‌ها در خصوص اختلافات درونی جامعه فلسطینی در موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. 53 درصد از مخاطبین نظرسنجی حاضر براین باورند که اختلافات درونی فلسطینیان پیش ران روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در سطح منطقه بوده است و در مقابل 42 درصد با این گزاره مخالفت کرده اند.

در بخش دیگری از نظرسنجی در خصوص تاثیر توافق عادی سازی بر توقف شهرک سازی‌ها و طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی سوال شده است، که در این مورد 75 درصد معتقدند توافق عادی سازی روابط با اسرائیل صرفا به تعویق الحاق کرانه باختری منجر گردیده است و در مقابل 19 درصد براین باورند که توافق عادی سازی، اسرائیل را مجبور به توقف طرح الحاق کرده است.

از سوی دیگر میزان حمایت از مفهوم راه حل دو کشوری  در این نظرسنجی به 39 درصد کاهش یافته و مخالفت با این موضوع به 58 درصد رسیده است. سیر نزولی حمایت از راهکار دو دولتی در حالی است که در  سه ماه گذشته میزان حمایت از مفهوم راه حل دو کشوری 45 درصد بود. 62 درصد از مخاطبین نظرسنجی حاضر معتقدند که راه حل دو کشوری به سبب گسترش شهرک‌های اسرائیلی دیگر عملی یا شدنی نیست در حالیکه 31 درصد این راه حل را همچنان عملی می‌دانند. از سوی دیگر77 درصد از پرسش شوندگان احتمال تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل در 5 سال آینده را اندک یا نشدنی می‌دانند و 20 درصد احتمال آن را تقریبی یا زیاد می‌شمارند. نظرات در مورد معامله قرن نیز بسیار قاطع است به شکلی که 95 درصد به طور کلی مخالف معامله قرن بوده و تنها 5 درصد موافق آن هستند.

اما موسسه تحقیقاتی زاگبی در 7 اکتبر نتایج افکارسنجی صورت گرفته در سرزمین های اشغالی و پنج کشور عربی (مصر، اردن، فلسطین، عربستان و امارات) را در جریان نشست مشترکی که به صورت ویدئو کنفرانس با موسسه خاورمیانه برگزار نمود منتشر کرد. طبق این نظر سنجی تقریبا 9 نفر از 10 نفر از پاسخ دهندگان اسرائیلی می‌گویند که رسیدن به راه حل برای پایان درگیری فلسطینی‌ها و اسرائیلی مهم است و تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان آن را بسیار مهم برمی شمارند.

زمانیکه از ساکنین سرزمین های اشغالی در مورد معامله قرن سوال شد، 61 درصد اعلان داشتند که تا حدی با آن آشنایی دارند و فقط 7 درصد مدعی شدند که به طور کامل از ابعاد این طرح اطلاع دارند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که 52 درصد از آنها نظر مساعدی را نسبت به معامله قرن دارند. اما در ادامه این پیمایش سوالی از موافقین معامله قرن پرسیده شد که در نمودار زیر قابل مشاهده است.

همچنین از مخالفین فرآیند الحاق در خصوص طرح الحاق کرانه باختری که حق اجرایی شدن آن ذیل معامله قرن به رژیم صهیونیستی داده شده است، سوال شد که پاسخ‌های زیر به دست آمده است:

در میان 48 درصدی که با معامله قرن مخالف هستند سه گروه سکولارها، سنتی‌ها و اولتراارتدوکس‌ها قرار داشتند که دیدگاه‌های هر کدام به صورت جداگانه‌ در خصوص مخالفت آنها با معامله قرن بررسی شده است.

اما مرکز تحقیقاتی زاگبی در بخش دیگری از نظرسنجی به سراغ اعراب کشورهای مصر، اردن، عربستان، امارات و فلسطین رفته تا نظر آنها را در قبال مسائل مختلف جویا شود. اولین مورد قابل بحث دلایل اصلی موافقت کشورهای عربی با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که در نمودار زیر 6 دلیل مختلف آن ارزیابی و رتبه بندی شده است.

در مورد مسائلی از جمله کارایی ابتکار صلح عربی و عادی سازی روابط میان تل آویو و دولت‌ّهای عربی نیز اعراب پنج کشور نامبرده نظرات خود را بیان کردند. همچنین در مورد اینکه اگر رژیم صهیونیستی الحاق کرانه باختری را عملی کند تلاش‌های معطوف به همکاری با تل آویو متوقف خواهد شد، اکثریت جامعه آماری با این واکنش موافقت نشان دادند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟