موافقت کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی با تمدید برخی محدودیت های کرونایی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

با پایان یافتن سومین هفته از تعطیلات سراسری در سرزمین‌های اشغالی در نهم اکتبر، کابینه اضطرار ملی با توافق «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر و «بنی گانتز»، وزیر دفاع ضمن تعدیل برخی از محدودیت‌های کرونایی بیشتر محدودیت‌ها را برای یک هفته دیگر یعنی تا 16 اکتبر تمدید کرد. در نشست روز هشتم اکتبر کابینه مزبور، تجمعات عمومی (از جمله تظاهرات اعتراضی) برای یک هفته دیگر نیز ممنوع اعلام شد.

. از سوی دیگر اعمال فشارها بر کابینه سبب شد تا در نهایت با آغاز فعالیت برخی مشاغل موافقت شود. علاوه بر از سرگیری فعالیت مهدکودک‌ها، رستوران‌ها نیز اجازه خواهند داشت تا غذای بیرون‌بر بفروشند. همچنین مناطق ساحلی، پارک‌های ملی و نیز منابع طبیعی به روی بازدید کنندگان گشوده خواهند شد. در همین راستا نتانیاهو سیاست تعطیلی سراسری را «موفقیتی بزرگ» دانست و افزود: «اگر ببینیم ممکن است شیوع بیماری دوباره از کنترل ما خارج شود، بازهم محدودیت‌ها را افزایش خواهیم داد.»

بهبود نسبی وضعیت کرونا در سرزمین‌های اشغالی

آمار کرونا در فلسطین اشغالی؛ تداوم روند بهبودی و تعدیل محدودیت‌ها

هفته گذشته آمار جان‌باختگان کرونایی در سرزمین‌های اشغالی 196 نفر بود که در مقایسه با هفته‌های گذشته برای نخستین بار این شاخص نیز سیر نزولی به خود گرفت و نسبت به هفته ما قبل آن 15 درصد کاهش یافت. با وجود تعطیلی سراسری سه‌هفته‌ای، نرخ مرگ و میر کرونا تا دو هفته پیش همچنان بالا باقی مانده بود اما در این هفته این مهم تاحدی دچار افت گردید. از منظر شمار تلفات کل، تا پایان هفته گذشته روی هم رفته 2.202 تن بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند که 513 نفر از این تلفات (23 درصد) در 16 روز نخست ماه اکتبر به ثبت رسیده است که البته همچنان رقمی قابل توجه به‌نظر می‌رسد.

همچنین شمار کل مبتلایان به این ویروس نیز به 302.911 تن رسیده که نسبت به دو هفته پیش 13.112 تن افزایش یافته (افزایش 4.3 درصدی). بدین ترتیب میزان روزانه مبتلایان و سرعت رشد بیماری تا حد چشمگیری کاهش یافته و این نشان از موفقیت قابل توجه سیاست تعطیلی سراسری دارد. گواه این امر آنکه در هفته گذشته تعداد مبتلایان در سرزمین‌های اشغالی ، به نسبت 14 روز پیش از آن 17.767 نفر کاهش یافته است. میانگین ابتلای هفتگی به کروناویروس نیز با افتی 51 درصدی به 2.123 تن تنزل کرده است. این درحالیست که این میانگین سه هفته پیش بالای 9 هزار تن در روز قرار داشت که نشان از کاهش 80 درصدی دارد.

در ادامه روند امیدوارکننده پیشین در هفته گذشته شاهد ارتقای قابل توجه نرخ بهبودی‌ها نیز هستیم که با ارتقای 10 درصدی نسبت به دو هفته پیش به 88.2 درصد رسیده است. در زمینه نمونه های فعال نیز روند مثبت با شدت بیشتری ادامه یافته و تعداد این افراد در سرزمین‌های اشغالی نسبت به دو هفته پیش از آن با کاهشی46 درصدی به 33.488 تن رسیده است. بدین ترتیب می‌توان نتیجه‌گیری­ کرد که موج دوم کروناویروس در سرزمین‌های اشغالی تا حد چشمگیری مهار شده و کابینه اضطرار ملی می‌تواند بازگشایی مشاغل و مراکز عمومی را به صورت تدریجی در دستور کار خود قرار دهد.

بدین ترتیب می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اگر شیوع کرونا از کنترل کابینه وحدت ملی خارج نشود، وضعیت حزب لیکود و نتانیاهو و در درجه کمتری گانتز و حزب آبی و سفید در نظرسنجی‌ها ارتقا یابد و روند اوج‌گیری «نفتالی بنت»، رهبر حزب یامیناه که متاثر از کارنامه کرونایی وی بوده تا حدی متوقف شود. اکنون کابینه متفرق وحدت ملی می‌تواند ادعا کند از یک آزمون بسیار دشوار با موفقیت نسبی عبور کرده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟