آمار مبتلایان به ویروس کرونا در سرزمین های اشغالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سرزمین‌های اشغالی در حالی از روز 26 سپتامبر وارد دومین هفته از تعطیلی سراسری شدند که تا اواخر هفته، آمار ابتلا به کووید – 19 و نیز آمار فوتی‌ها همچنان بالا باقی مانده‌ بود

سرزمین‌های اشغالی در حالی از روز 26 سپتامبر وارد دومین هفته از تعطیلی سراسری شدند که تا اواخر هفته، آمار ابتلا به کووید – 19 و نیز آمار فوتی‌ها همچنان بالا باقی مانده‌ بود. اما از اواسط هفته گذشته روند نسبتاً نزولی آغاز شد و در قیاس با گذشته بهبود اندکی به‌وجود آمده است. در عین حال هفته گذشته شاهد چندین اتفاق مهم سیاسی نیز بودیم که تحت تأثیر سیاست تعطیلی سراسری به‌وقوع پیوست؛ از جمله تصویب قانون منع تجمع بیش از 20 نفر در نقطه باز با هدف جلوگیری از تظاهرات اعتراضی. به نظر می رسد تصویب این قانون، دیگر بار شعله آتش میان دو حزب لیکود و آبی و سفید را روشن کرده است.

هفته گذشته شمار کل مبتلایان به کووید – 19 در سرزمین‌های اشغالی به 258.920 نفر رسید که نسبت به دو هفته پیش 41.021 تن افزایش یافته است (15 درصد افزایش). اگرچه شمار افرادی که در طول هفته گذشته به این بیماری مبتلا شده‌اند نسبت به دو هفته پیش بیش از 2000 تن بیشتر است، اما از منظر شتاب در رشد بیماری برای دومین هفته پیاپی شاهد کاهش نسبی هستیم. بررسی شمار مبتلایان روزانه نیز این روند کاهشی را به خوبی نشان می‌دهد که مستقیماً تحت تأثیر سیاست تعطیلی سراسری قرار دارد؛ روز 26 سپتامبر روی هم‌رفته 9.201 نفر به مبتلایان به کرونا اضافه شده، اما با گذراندن روندی کاهشی در آخرین روز هفته گذشته شاهد ابتلای 5.430 نفر دیگر به این بیماری در سرزمین‌های اشغالی هستیم. در واقع میانگین ابتلای هفتگی که روز 25 سپتامبر اندکی بالاتر از 8 هزار تن قرار داشته هفته گذشته به حدود 7 هزار و 300 نفر تنزل یافته است.

هفته گذشته همچنین روی‌هم‌رفته 221 تن دیگر در سرزمین‌های اشغالی جان خود را از دست دادند (13 درصد کل فوت‌شدگان). بدین ترتیب شمار کل جان‌باختگان ماه سپتامبر به 714 نفر بالغ شد که حدود 44 درصد کل فوت‌شدگان کرونایی در سرزمین‌های اشغالی را شامل می‌شود. بدین ترتیب سرزمین‌های اشغالی در ماه سپتامبر شاهد رشدی 39 درصدی در شمار جان‌باختگان کرونایی بوده است. با توجه به محدودیت‌های اعمال شده انتظار می‌رود آمار مبتلایان و نیز جان‌‎باختگان در ماه اکتبر نسبت به دو ماه گذشته کمتر باشد.

از سوی دیگر نرخ قربانیان کروناویروس در سرزمین‌های اشغالی همچون دو هفته پیش برابر با 0.6 درصد باقی مانده، اما نرخ بهبودی از کرونا با رشدی دو درصدی به 72.3 درصد رسیده است. در خصوص موارد فعال نیز روند همچنان صعودی است و با 13 درصد افزایش نسبت به دو هفته پیش، شمار موارد فعال به 72.165 تن رسیده است. با این وجود شتاب رشد موارد فعال نیز کاهشی 10 درصدی را نشان می‌دهد تا این روند مستقیماً تأثیر سیاست‌های قرنطینه را عیان سازد.

هفته گذشته همچنین به دلیل بروز پاره‌ای اختلافات میان «رونی گم‌زو»، مدیر پروژه کرونا و نتانیاهو، رسانه‌های صهیونیستی از احتمال استعفای وی در پایان ماه سپتامبر خبر داده بودند. حتی تایمز اسرائیل در این راستا اعلام کرد، بی بی تصدی این مسئولیت را به «موشه بار سیمون-تاو»، قائم مقام پیشین وزارت بهداشت پیشنهاد کرده است. اختلاف میان نخست وزیر و گم‌زو در پی انتقاد خصوصی گم‌زو از سیاست تعطیلی سراسری بی بی و نسبت دادن آن به جلوگیری از تظاهرات اعتراضی اوج گرفت. «میکی زوهار»، رهبر ائتلاف حاکم در کنست در این راستا از وزیر بهداشت رژیم درخواست کرد تا موشه بار سیمون-تاو که پیش از گم‌زو عهده‌دار این منصب بوده را مجدداً به این سمت بگمارد.

رونی گم‌زو و موشه بار سیمون-تاو

گم‌زو پیش از این مدیریت بیمارستان ایچیلوی تل‌آویو را برعهده داشت و قرار بود در ماه نوامبر مسئولیت حاضر را ترک و به سمت قبلی خود بازگردد. با وجود اختلافات به‌وجود آمده میان گم‌زو و نتانیاهو، «یولی ادلشتین»، وزیر بهداشت به حمایت خود از گم‌زو ادامه داد و از او خواست تا همچنان در این سمت باقی بماند. به نظر می‌رسد گم‌زو نیز پذیرفته تا با شرایط موجود در این پست باقی بماند.

اکنون درحالی که دومین هفته اعمال محدودیت بر تردد نیز به پایان رسیده، روندی نسبتاً نزولی و قابل قبول‌تر در خصوص معیارهای مختلف مربوط به کرونا در سرزمین‌های اشغالی ظاهر شده است. گم‌زو در جدیدترین اظهارنظر خود اما جماعت‌های مذهبی را خطاب قرار داده و اعلام کرده «40 درصد مبتلایان جدید» را اولترااورتدکس‌ها تشکیل می‌دهند. این درحالی است که جماعت‌های خریدیم روی‌هم‌رفته تنها 12 درصد جمعیت سرزمین‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند و از این رو به‌نظر می‌رسد وضعیت در میان این جماعت‌ها از حیث ابتلا به کرونا رو به بحران نهاده است. گم‌زو همچنین تصریح کرده که ابتلا و فوت افراد سالمندتر نسبت به جوان‌ترها تشدید شده و به‌نظر می‌رسد این امر به‌صورت یک روند پیش رونده تداوم یابد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟