اظهارات سفیر امارات در آمریکا در مورد عادی سازی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
امارات پس از تصمیم گیری در مورد ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی از سوی برخی از جمله ایران، ترکیه و تشکیلات خودگردان فلسطین مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری حاکمیت این کشور را به سبب اتخاذ تصمیم در این خصوص بدون در نظر گرفتن افکار عمومی مورد هجمه قرار دادند

. یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن در همین راستا گفت به رغم اینکه دموکراسی در امارات حاکم نیست، اما حاکمان این کشور دیدگاه افکار عمومی را در نظر داشتند که همین امر منجر به پیشروی در عادی سازی روابط با اسرائیل شد.

العتیبه در جریان یک وبینار به تارنمای خبری «جوییش اینسایدر» گفت: مردم همیشه فکر می‌کنند ما به افکار عمومی در داخل امارات توجه نمی‌کنیم زیرا دموکراسی در کشور نداریم و این کاملا برعکس است. این چیزی نیست که ما علیه خواست مردم امارات که در این کشور زندگی می‌کنند به اجرا در آوریم.

درحالی که مقامات صهیونیستی تاکید دارند که طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی متوقف نشده بلکه به تعویق افتاده است اما امارات همچنان مدعی است که با توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از الحاق بخش عمده‌ای از اراضی اشغالی در کرانه باختری به سرزمین‌های تحت حاکمیت اسرائیل جلوگیری کردند. العتیبه در این خصوص نیز اذعان داشت که فلسطینی‌ها بخاطر توافق عادی سازی با اسرائیل باید قدردان ما باشند چرا که این توافق به زعم وی جلوی الحاق اراضی اشغالی در کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی را گرفته است. براساس گزارش روزنامه معاریو، العتیبه در جریان گفتگو با دن شپیرو سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی و شماری از مقامات آمریکایی از طریق وبینار به فلسطینی‌ها حمله و آنها را متهم به «ناسپاسی» کرده است.

یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن

در شرایطی که مقامات اماراتی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به عنوان یک اقدام موفقیت آمیز در راستای ممانعت از الحاق کرانه باختری و نجات راه حل دو کشوری قلمداد می کنند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بارها تاکید کرده است که وی به الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری پایبند می‌ماند. اخیرا دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی نیز با رد ادعاهای مقامات ابوظبی در این خصوص آب سردی را بر پیکره آنها ریخت و گفت در نهایت طرح الحاق اجرا خواهد شد. در همین راستا فریدمن نیز تاکید کرد که موانعی به سبب شیوع کرونا و همچنین مشکلات دیپلماتیک پیش روی ما قرار دارد.

در سو دیگر ماجرا فلسطینی‌ها بر این باورند که عادی سازی روابط با اسرائیل ایدئولوژی پان عرب را تضعیف می‌کند و تنها با عقب نشینی رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های اشغالی و پذیرش تشکیل کشور فلسطینی، عادی سازی روابط امکان پذیر خواهد بود. هفته گذشته سازمان آزادیبخش فلسطین اظهارات احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب در خصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نادرست توصیف کرد. واصل ابو یوسف عضو کمیته اجرایی سازمان آزدیبخش فلسطین اعلام کرد که اظهارات ابوالغیط در مورد اینکه ادامه عادی سازی روابط کشورهای عربی با اشغالگران طرح‌های اسرائیل برای الحاق را متوقف کرده، غلط است. وی اضافه کرد که عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل موضع اعراب را تضعیف می‌کند.

سخنان ابو یوسف درست پس از اظهارات روز دوشنبه ابوالغیط در مورد توقف طرح الحاق عنوان شد. دبیر کل اتحادیه عرب مدعی شد که وی نگرانی فلسطینی‌ها را در مورد توافق امارات- اسرائیل درک می‌کند اما این مساله موجب توقف طرح الحاق شد. وی تاکید کرد: الحاق برای همیشه متوقف شد. کشورهای عربی به دنبال توافق اسلو روابط با اسرائیل را آغاز کردند و پس از شروع انتفاضه الاقصی دفاتر همکاری با اسرائیل را بستند. اگر اسرائیل کرانه باختری را الحاق کرده بود کشورهای عربی اقدام مشابهی را انجام می‌دادند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟