احتمال اعمال فشار سعودی و امارات به کویت برای عادی سازی با رژیم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

کویت به عنوان یکی از گزینه‌های بعدی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در زمان حیات شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر متوفی این کشور همچنان با تاکید بر راه حل دو کشوری و تکذیب اظهارات دونالد ترامپ در خصوص اینکه کشورش به زودی روابط با اسرائیل را در دستور کار قرار می‌دهد، از پیش قدم شدن برای ایجاد روابط با تل آویو خودداری کرده است. با این حال از زمان مرگ شیخ صباح زمزمه‌هایی در مورد احتمال فشار سعودی و امارات به این کشور جهت نزدیک شدن به اسرائیل به گوش می‌رسد.

یک مقام ارشد کویتی در همین راستا به روزنامه وال استریت ژورنال گفت که کویت احتمالا پس از مرگ صباح الاحمد الجابر الصباح برای پیروی از برخی مسائل دیپلماتیک از جمله عادی سازی روابط با اسرائیل با فشار سعودی و امارات مواجه خواهد شد. این مقام کویتی البته تاکید کرده است که شیخ نواف الاحمد الصباح امیر جدید کویت از عادی سازی یکجانبه حمایت نمی‌کند.

شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح امیر جدید کویت

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از این مقام آگاه ارشد نوشت که کویت خواستار حفظ موضع خنثی در این مورد است و از اتفاقاتی که می‌افتد نه حمایت و تقدیر و نه انتقاد می‌کند. کویت همیشه تحت حکومت امیر کویت مانند عمان به عنوان کشوری میانجیگر برای حل منازعات در خاورمیانه ایفای نقش کرده و اکنون با سکانداری شیخ نواف که همواره در سیاست گذاری‌های این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس تاثیر گذار بوده، انتظار می‌رود کویت در همان مسیر قبلی گام بردارد و همسو با مخالفت شدید افکار عمومی این کشور عربی با عادی سازی روابط با اسرائیل به احتمال فراوان امیر جدید از تغییر در روابط دیپلماتیک کشورش با رژیم صهیونیستی اجتناب بورزد.

به اعتقاد یوئل گوزانسکی رئیس سابق میز خلیج فارس شورای امنیت ملی اسرائیل نیز این اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که تحقق این امر  یک «خودکشی» در داخل کشور به حساب می‌آید. هرچند با توجه به کهولت سن شیخ نواف 83 ساله و تلاش در جهت انتخاب یک وارث که شیخ ناصر الصباح 72 ساله فرزند ارشد شیخ صباح از گزینه‌های اصلی به شمار می‌رود، نزدیکی روابط کویت با تل آویو خیلی دور از اندیشه هم نخواهد بود. احتمالا انتخاب جانشین شیخ نواف یک سال زمان ببرد اما ناظران معتقدند که در هفته‌های آتی تصمیم لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد. براساس گزارش ویکی لیکس در سال 2008، شیخ ناصر توسط پدر خود برای حفظ روابط مخفیانه با یک نماینده دو تابعیتی اسرائیلی در کشورهای خلیج فارس انتخاب شد. شیخ ناصر وزیر دفاع سابق کویت همچنین اوایل ماه جاری میلادی در سفر به واشنگتن ضمن دیدار با رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد که کویت کشور بعدی در صف امضای توافق با اسرائیل است. گرچه یک هفته پس از آن نخست وزیر این کشور بر موضع دولت کویت بر ایجاد صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پیش از عادی سازی روابط تاکید دوباره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟