اعلام آمادگی سودان به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هفته گذشته عبدالله حمدوک نخست وزیر دولت انتقالی سودان با طرح اظهاراتی گمانه زنی ها در خصوص حرکت رو به جلوی سودان در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک را تضعیف کرد.

. حمدوک معتقد است که حذف نام سودان از فهرست حامیان تروریستی آمریکا نباید ارتباطی به عادی سازی روابط خارطوم با تل آویو داشته باشد. به گفته حمدوک، سودان به وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر ماه گذشته میلادی به سودان اعلام کرده که باید موضوع حذف نام سودان از فهرست حامیان تروریست از مساله عادی سازی روابط با اسرائیل تفکیک شود. نخست وزیر دولت انتقالی سودان در جریان یک کنفرانس در خارطوم تاکید کرد که مساله روابط با اسرائیل نیاز به یک گفتمان عمیق در جامعه دارد.

اما پس از گذشت تقریبا یک هفته، روز جمعه گذشته محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان و معاون شورای انتقالی سودان در مصاحبه با شبکه «سودان 24» ضمن اعلام نیاز خارطوم به تل آویو گفت که سودان احتمالا به زودی روابط با اسرائیل را ایجاد می‌کند. وی اعلام کرد: «اسرائیل پیشرفته است. تمام دنیا با اسرائیل همکاری می‌کند. برای پیشرفت، برای کشاورزی ما به اسرائیل نیاز داریم.»

دقلو مدعی شد که بخاطر همدردی با فلسطینی‌ها سطح روابط در حد عادی سازی کامل نمی‌باشد. این مقام ارشد سودانی در توجیه اقدام سودان برای عادی سازی روابط با اسرائیل گفت: از هیچکس نمی‌ترسیم. اما اینها (ایجاد) روابط است، عادی سازی نیست. روابط، نه عادی سازی. وی برخلاف حمدوک تصریح کرد که رهبری سودان می‌داند که خروج از فهرست حامیان تروریستی آمریکا مشروط به برقراری روابط با اسرائیل است. دقلو به رغم تاکید بر پایبندی سودان به تشکیل کشور مستقل فلسطینی اظهار داشت که در نهایت سودان با توجه به شرایط کشور به فکر جیب خودش است و هر چه که به نفع سودان باشد باید آن را پیگیری کرد. دقلو بار دیگر تکرار کرد که سودان از روابط با کشور یهود بهره می‌برد و این مساله با رضایت و مشورت تمام احزاب انجام خواهد شد.

محمد حمدان دقلو معاون رئیس شورای انتقالی سودان

اظهارات دقلو همانطور که هفته گذشته هم عنوان شد نشان دهنده اختلاف شدید بین بازیگران نظامی و غیر نظامی در دولت انتقالی سودان است و از طرف دیگر برخلاف سوابق اقدامات تحت رهبری واشنگتن برای فشار به خارطوم در راستای عادی سازی روابط با تل آویو در قبال تعهد برای کمک مالی و حذف سودان از فهرست حامیان تروریست است. این درحالی است که صهیونیست‌ها نیز تمایل خویش برای روابط بهتر با سودان – کشوری که محل تصویب قطعنامه معروف سال 1967 اتحادیه عرب علیه صلح و عادی سازی با اسرائیل است- را ابراز داشته اند. در همین حال دولت ترامپ نیز به دنبال دستیابی به توافق عادی سازی روابط خارطوم و تل آویو با هدف بهره برداری تبلیغاتی از آن در آستانه انتخابات ماه نوامبر (آبان) است.

به رغم آنکه مذاکرات اخیر طرفین در ابوظبی به منظور عادی سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی بدون نتیجه پایان یافت، اظهارات جدیدی دقلو بار دیگر نشان دهنده ارسال سیگنال برای پیگیری روند مذاکرات ناتمام به حساب می‌آید. اظهارات وی از آنرو با اهمیت به شمار می‌رود که او به عنوان معاون عبدالفتاح البرهان یکی از شخصیت‌های قدرتمند و مخوف در سودان شناخته می‌شود و از سال 2013 نیروهای واکنش سریع (ائتلاف شبه نظامیان موسوم به جنجوید که بخاطر نسل کشی در دارفور شهرت جهانی پیدا کردند) را فرماندهی می‌کرده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟