اعلام آمادگی تیخانوسکایا به منظور مذاکره با مقامات روسیه در مورد بحران بلاروس

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

توجه به لحن مقامات روس و بلاروس در مورد ناآرامی های اخیر نشان دهنده افزایش لحن ضدغربی آنها است. به نظر می رسد روس ها تصمیم قاطعی برای تداوم حمایت از لوکاشنکو گرفته اند و سفر نخست وزیر روس، میخائیل میشوستین به مینسک نشان دهنده این سیاست روس ها می تواند باشد.

همزمان با استمرار اعتراضات خیابانی در بلاروس، رهبران مخالفین رژیم لوکاشنکو ا آمادگی خویش به منظور حضور در پای میز مذاکره با مسکو خبر می دهند

در همین رابطه تیخانوسکایا رهبر مخالفان این کشور، اظهار داشت: «آماده مذاکره و دیدار با مقامات روسیه در مورد وضعیت بلاروس هستم. همچنان که با تمام رهبران جهانی آمادگی مذاکره برای تشریح وضعیت را دارم. اما تا کنون هیچ تماسی از جانب روسها با من برقرار نشده و این تنها چند دولتمرد اروپایی، کانادا و آمریکایی بوده اند که تا کنون با تماس با من به دریافت گزارش از وضعیت بلاروس اقدام کرده اند.»

نکته قابل توجه در مورد کنشگری اروپا در قبال مساله بلاروس رفتار معتدل دولتهای آلمان، فرانسه و ایتالیا است به طوری که نشریه “دوالت” آلمان مدعی شد که ” اتحادیه اروپا به دلیل موضع آلمان ، لوکاشنکو را در لیست سیاه قرار نمی دهد.”از نظر این نشریه آلمانی، برلین ، پاریس و رم معتقدند که علی رغم همه شرایط، کانالهای ارتباطی با لوکاشنکو باید باز بماند، زیرا از نظر آنها، قرار دادن وی در لیست سیاه منجر به تعلیق کامل گفتگو با مینسک خواهد شد.

نکته جالب ماجرا این است که عمدتا  کشورهای بالتیک و لهستان مصرانه خواستار اقدامات محدود کننده علیه رهبر بلاروس هستند. توجه به لحن مقامات روس و بلاروس در مورد ناآرامی های اخیر نشان دهنده افزایش لحن ضدغربی آنها است. به نظر می رسد روس ها تصمیم قاطعی برای تداوم حمایت از لوکاشنکو گرفته اند و سفر نخست وزیر روس، میخائیل میشوستین به مینسک نشان دهنده این سیاست روس ها می تواند باشد. از سوی دیگر می توان از احتمال دموکراسی مدیریت شده در بلاروس نیز سخن گفت.

الکساندر کلااسکوسکی، از تحلیلگران سیاسی روس در مصاحبه با روزنامه نزاویسیمایا گفت که روسیه از ضعف لوکاشنکو و تلاش او برای حفظ قدرت بهره خواهد برد تا بلاروس را بیش از پیش وابسته به خود کند. این کارشناس خاطرنشان کرد، اکنون مقامات بلاروسی، که در داغ رویارویی با غرب و به دنبال حمایت کرملین هستند، ایده تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی خارجی را رد می کنند. از نظر این کارشناس روس، در ازای پشتیبانی، مسکو می تواند از بلاروس بخواهد که اجازه ایجاد پایگاه های نظامی در بلاروس را بدهد و مایل به خرید برخی از شرکت ها باشد که هنوز هم مورد توجه سرمایه گذاران است. با این حال لوکاشنکو ممکن است به وعده های خود عمل نکند.

در همین حال، برخی از کارشناسان معتقدند که مسکو از لوکاشنکو خسته شده و آماده ایجاد اصطلاحاً “دموکراسی مدیریت شده” در بلاروس است. یوری تساریک ، رئیس بخش تحقیقات روسیه و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی در مرکز مطالعات استراتژیک و سیاست خارجی روسیه مدعی است، اکنون روسیه در حال ارزیابی مخالفان لوکاشنکو و ایجاد ارتباط با آنها است. “جلسه آینده لوکاشنکو و پوتین در مسکو طی دو هفته (در صورت برگزار شدن) نه به امضای” نقشه راه “در مورد تعمیق ادغام بلکه به مجبور کردن لوکاشنکو به انجام اصلاحات قانون اساسی و خروج وی از سیاست بلاروس خواهد بود.

این کارشناس می گوید روسیه قصد ندارد هیچ سند جدی با رئیس جمهوری که مشروعیت او زیر سوال است امضا کرده و جامعه بلاروس را با حمایت از او دچار خصومت با خود کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟