گسترش فعالیت های حزب تازه تاسیس دَوا در مناطق کرد نشین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
حزب دَوا مساله کردی را یکی از مهم ترین و جدی ترین مسائل موجود در ترکیه دانسته و وعده تلاش برای حل این موضوع را داده است.

حزب تازه تاسیس دَوا به رهبری علی باباجان در روزهای اخیر فعالیت خود در مناطق کرد نشین را توسعه داده است. فرآیند تاسیس و سازمان دهی این حزب که با دوران همه گیری ویروس کرونا همزمان شده با کندی به پیش می رود. این حزب به رهبری علی باباجان که از سال 2002 تا 2009 وزیر خارجه و از 2009 تا 2015 وزیر اقتصاد حکومت های عدالت و توسعه بوده، تاسیس شده است. او از خوشنام ترین سیاست مداران حزب عدالت و توسعه بوده و نقش پررنگی در توفیقات اقتصادی ترکیه تا سال های 2015 داشته است. این حزب، محفلی برای حضور و همکاری شخصیت های سیاسی حزب عدالت وتوسعه است که توسط اردوغان کنار گذاشته شده اند. علی باباجان که در غرب نیز شهرت فراوانی دارد، از چهره های نزدیک به عبدالله گول رئیس جمهور سابق ترکیه است.

 

حزب دَوا مساله کردی را یکی از مهم ترین و جدی ترین مسائل موجود در ترکیه دانسته و وعده تلاش برای حل این موضوع را داده است. طرح بدون واهمه این مساله و سخن صریح از این که مساله کردی مساله ای مهم بوده و حل آن ضروری است، در شرایط فعلی موضعی قابل توجه و متهورانه است. چرا که گفتمانِ حل مساله کردی از سال 2016 تاکنون به حاشیه رفته، و با ائتلاف اردوغان با حزب حرکت ملی گرا و پایان آتش بس با پ‌ک‌ک، سیاست های امنیتی ملی گرایانه جایگزین سیاست های آشتی جویانه شده است.

در نزد بسیاری از تحلیل گران مستقل، احزابی که وعده حل مساله کردی را مطرح نمایند و در این زمینه دارای برنامه مدون باشند، می توانند به حزبی سراسری و قدرتمند تبدیل شوند. یا به عبارتی دقیق تر رمز تبدیل شدن به حزبی سرتاسری در ترکیه و ارائه چشم اندازی مثبت از آینده در گرو توجه به مساله کردی در این کشور است. حزب دَوا وعده تغییرات قانونی در سطح قانون اساسی و قوانین عادی برای تضمین حقوق سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی کردها مانند زبان مادری را داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟