چرا بایدن در اعلام سیاست خارجی خود پرونده عراق را نادیده گرفت؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
برخی معتقدند که امریکا اظهارنظر درباره پرونده عراق را به تعویق می اندازد تا سیاست بلند مدتی درباره این کشور اتخاذ کند.

سخنان «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا درباره ویژگی سیاست خارجی دولتش طی 4 سال آینده، سوالاتی درباره بی توجهی وی به پرونده عراق در سخنانش ایجاد کرد؛ پرونده ای که پیش از این جایگاه پررنگی در سیاست خارجه امریکا داشت.

بایدن طی سخنرانی خود در روز پنجشنبه به ذکر برخی مسائل خارجی نظیر جنگ یمن، کودتا در میانمار، چالش های امریکا در خصوص دو پرونده روسیه و چین و سیاست امریکا در قبال پناهندگان اکتفا کرد.

ترتیب اولویت ها

«مهند الجنابی»، تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی عراق به پایگاه خبری «عربی 21» گفت: عدم توجه بایدن به پرونده عراق، کاهش اهمیت این کشور برای امریکا محسوب نمی شود بلکه این مساله کاملا برعکس است.

وی توضیح داد که عراق امروز اهمیت زیادی برای واشنگتن دارد چرا که شرایط دیگر همانند گذشته نیست از آنجا که عراق 2021 در دوره ریاست جمهوری بایدن اهمیت بیشتری نسبت به وضعیت عراق در سال 2008 و زمانی که وی معاون رئیس جمهوری بود دارد، زیرا شرایط داخلی عراق پیچیده تر شده است.

اما وی گفت که پرونده ایران و برنامه هسته ای آن، بزرگترین چالش و مهم ترین اولویت برای دولت جدید امریکا است از این رو امریکا پرونده ها را بر اساس اولویت بررسی می کند.

این تحلیلگر سیاسی افزود که امریکا اظهارنظر درباره پرونده عراق، سوریه و توافقات روسیه، امریکا و ترکیه درباره سوریه را به تعویق می اندازد تا سیاست بلند مدتی درباره این دو کشور اتخاذ کند.

الجنابی تصریح کرد که پرونده عراق با توافق امریکا و ایران در خصوص برنامه هسته ای مرتبط است زیرا عراق دروازه ایران برای ورود به منطقه و شریان اقتصادی تهران است از این رو امریکا و اتحادیه اروپا اهمیت عراق در هرگونه توافق درباره برنامه هسته ای را می دانند.

نرمش دموکرات ها

از طرفی دیگر «حمید رشید»، دیگر تحلیلگر سیاسی عراق گفت که نادیده گرفتن پرونده عراق به این مساله برمی گردد که پرونده عراق با موضوع پرونده هسته ای ایران در ارتباط است و احتمال دارد سیاست بایدن نیز مشابه سیاست «باراک اوباما»، رئیس جمهوری اسبق امریکا باشد.

وی در گفت وگویی با عربی 21 افزود: زیاد به بایدن و دولت دموکرات ها در امریکا اعتماد و اتکا نداریم چرا که تجربه عراق در دولت اوباما، تجربه خوبی نبود.

رشید اظهار داشت که بایدن پرونده عراق را نادیده گرفت زیرا می داند باید پس از قطعیت پرونده هسته ای ایران و دستیابی به نتیجه ای که به نفع غرب باشد، رویکرد سیاست خارجی امریکا در قبال عراق را بیان کند.

در همین راستا وی معتقد است که برخی گروه های مسلح در عراق، با آمدن بایدن بر سرکار، حمله به منطقه الخضراء و مشخصا سفارت امریکا در بغداد را متوقف کردند تا مشخص شود که دولت جدید امریکا چه سیاستی را برای تعامل با ایران اتخاذ می کند.

وی در پایان نسبت به پیامدهای نرمش دموکرات ها در برابر ایران برای عراق هشدار داد.

سیاست جدید

در مقابل «فیلیپ کراولی»، دیپلمات سابق امریکا، معتقد است که آنچه بایدن بیان کرده، تنها در 19 دقیقه گفته شده است اما سیاست خارجه امریکا خود یک کتاب است و بخش های سیاست خارجه امریکا طی هفته ها و ماه های آتی مشخص خواهد شد.

کراولی در گفت وگویی که در روز جمعه با شبکه الحره داشت افزود که بایدن درباره 6 کشور صحبت کرده است اما سیاست خارجه دولتش در دست بررسی و بازنگری است.

به گفته وی بایدن اعلام کرده که حضور امریکا در جهان و باز استقرار نیروهای خود را بررسی خواهد کرد و این امر طی دوره آتی بر عراق تاثیر خواهد گذاشت.

وی اشاره کرد که مهم آن است که روابط امریکا و عراق در چارچوب منطقه ای مناسب تنظیم شود؛ یکی از آن چارچوب ها این است که امریکایی ها از دخالت های منطقه ای در عراق نگرانند و مساله دیگر نیز همکاری با عراق برای جلوگیری از نیروهای شروری نظیر داعش است.

این دیپلمات سابق امریکا معتقد است که باید به بایدن وقت داد که پرونده عراق را بررسی کند، وی در زمان معاون رئیس جمهوری و عضویت در مجلس سنا، اطلاع بسیار خوبی از پرونده عراق داشته اما اکنون باید تغییرات منطقه و جهان طی 4 سال گذشته را بررسی و ضمن اصلاح سیاست خارجه امریکا، آن را پیش ببرد.

وی بعید دانست که بایدن سیاست اوباما را پیش ببرد و گفت که اکنون در سال 2021 هستیم و با سال 2013 که داعش به تازگی ظهور کرده بود متفاوت است از این رو بایدن سیاست خارجه امریکا در رابطه با عراق را بر اساس وضعیت حال حاضر اتخاذ می کند و نه گذشته.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟