ترکیه در پی گشودن صفحه تازه در روابط خود با عربستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آنکارا روابطی تنگاتنگ با قطر و روابطی دوستانه با عمان و کویت دارد و به نظر می آید هدف اصلی سفر وزیر خارجه ترکیه ترمیم روابط با عربستان سعودی باشد.

سفری که قرار است وزیر خارجه ترکیه به کشورهای منطقه آغاز کند نشان می دهد که دستگاه دیپلماسی ترکیه در پی تمرکز بر گشودن صفحه تازه ای در روابط با کشورهای شورای همکاری است.

روز گذشته وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که «مولود چاوش اوغلو» سفری سه روز به کویت و عمان و قطر انجام خواهد داد و با همتایان خود و مقامات بلندپایه این کشورها دیدار خواهد کرد تا روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای را بررسی کند.

آنکارا روابطی تنگاتنگ با قطر و روابطی دوستانه با عمان و کویت دارد و به نظر می آید هدف اصلی این سفر مقدمه چینی برای ترمیم روابط با عربستان سعودی باشد.

ترکیه در سال های اخیر از درِ نزاع با عربستان برآمده و رسانه های نزدیک به دولت ترکیه که امروزه اصلی ترین حامی اخوان المسلمین است انتقادهای شدیدی را از سیاست های عربستان در منطقه مطرح می کنند. این انتقادها با ماجرای ترور وحشیانه جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 به اوج خود رسید.

ناظران بعید نمی دانند که شکست برنامه های توسعه طلبانه «رجب طیب اردوغان» موجب شده باشد که وی سیاستی واقع بینانه تر پیش گیرد.

ترکیه بهره های سیاسی و اقتصادی بسیاری از روابطش با قطر می برد، اما درصورت تقویت روابط با عربستان این بهره بسیار بیشتر خواهد شد، به خصوص که کرونا در کنار جنگ های بی فایده ای که ترکیه خود را درگیر آنها کرد آسیب شدیدی به اقتصاد ترکیه زده است.

اکنون با ازسرگیری روابط میان عربستان و متحدانش با قطر، ترکیه امیدوار است که بتواند از فضای مثبت پیش آمده برای ترمیم روابط خود با عربستان بهره ببرد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، پیش از برگزاری جلسه سران گروه بیست که در ماه نوامبر به صورت مجازی به میزبانی عربستان برگزار شد، در تماسی تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، روابط دوجانبه را بررسی کرد.

همچنین اخیرا فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، روابط کشورش با ترکیه را «خوب و فوق العاده» خواند که نشان می دهد عربستان هم متمایل به حل اختلافات با عربستان است. ضمن اینکه در پی زلزله در ازمیر ترکیه، عربستان محموله ای از کمک های انسان دوستانه ارسال کرد.

او در اواخر نوامبر 2020، برای اولین بار پس از ماجرای قتل «جمال خاشقجی»، در حاشیه نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی با همتای ترکیه ای خود دیدار کرد.

در این دیدار که در نیامی، پایتخت نیجریه، برگزار شد چاوش اوغلو میزبانی عربستان از نشست گروه 20 را شایسته تحسین دانست.

وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار توئیتی نیز تأکید کرد که «نشستی صادقانه» با همتای عربستان خود داشته است.

او همچنین بر اهمیت روابط آنکارا و ریاض تأکید کرد و گفت که «شراکت قدرتمند ترکیه و عربستان فقط به نفع دو کشور نیست بلکه به سود همه کشورهای منطقه است».

هفته گذشته خبرگزاری «بلومبرگ» از تماس های ترکیه با کشورهایی عضو شورا برای افزایش مبادلات تجاری و همکاری های امنیتی خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع ناشناس گفت که ترکیه ابراز موافقت کرده که از حمایت اخوان المسلمین بکاهد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟