تحرکات برای تشکیل ائتلافی کُردی در کرکوک بدون حضور حزب دموکرات کردستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گروه‌های سیاسی کُرد در کرکوک در سایه عدم حضور حزب دموکرات نتوانستند بر سر تشکیل فهرستی واحد برای شرکت در انتخابات پارلمانی آتی به توافق برسند.

گروه‌های سیاسی کُرد در استان کرکوک در سایه عدم حضور حزب دموکرات به رهبری «مسعود بارزانی» نتواستند بر سر تشکیل فهرستی واحد برای شرکت در انتخابات پارلمانی آتی به توافق برسند، این گروه‌ها قرار است امروز نیز به نشستی در این باره برگزار کنند.

منابع خبری آگاه در استان شمالی کرکوک عراق گزارش دادند که احزاب کُرد روز گذشته نشستی در مقر اتحادیه میهنی کردستان برگزار کردند اما هیچ دعوتی به حزب دموکرات برای حضور در این نشست ارسال نشد.

این منابع افزودند که نشست روز گذشته از دستیابی به نتیجه ناکام ماند لذا گروه‌های سیاسی کُرد تصمیم گرفتند نشست دوم را امروز در مقر جماعت اسلامی کردستان در کرکوک با هدف دستیابی به توافق برگزار کنند.

منابع یاد شده اظهار داشتند که هدف از این نشست‌ها، ورود احزاب کُرد در ائتلاف واحد در انتخابات استان کرکوک است، این در حالی است که احزاب عرب و ترکمان هم در حال تلاش برای تشکیل ائتلافی واحد میان خود هستند.

در مقابل، «ماجد شنکالی»، از رهبران حزب دموکرات تصریح کرد: نادیده گرفتن هر حزب کُردی از ائتلاف واحد برای حضور در انتخابات کرکوک و بقیه مناطق مورد مناقشه به سود منافع کُردها نیست و باید کُردها در این مناطق وحدت رویه داشته باشند.

شنکالی با بیان اینکه احزاب کُرد در این مناطق باید در فهرستی واحد در انتخابات شرکت کنند، اظهار داشت: حضور گروه‌های سیاسی کُرد در ائتلافی واخد از کرکوک آغاز می شود و شامل دیگر مناطق مورد مناقشه می‌شود، تشکیل ائتلاف واحد بهترین راهکار برای کسب کرسی‌های پارلمانی بیشتر به ویژه پس از رخدادهای سال 2017 میلادی است.

استان کرکوک و بقیه مناطق مورد مناقشه میان دولت محلی اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق از زمان حمله امریکا در سال 2003 میلادی تا سال 2017 میلادی تحت تسلط کُردها بود اما در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی‌طلبانه به رهبری «مسعود بارزانی» در سال 2017، «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر وقت عراق دستور داد تا نیروهای عراقی وارد این مناطق شوند و کنترل آن را به دست بگیرند.

شنکالی اظهار داشت: دور کردن حزب دموکرات به ضرر کُردهاست و گروه‌های سیاسی کُرد در انتخابات سال 2014 میلادی تواستند 8 کرسی از استان کرکوم به دست آورند اما در سال 2018 میلادی این تعداد به 6 کرسی کاهش یافت که دلیل آن عدم حضور حزب بارزانی بوده است.

وی افزود: این ار هم اگر گروه‌های کُردی با یکدیگر اختلاف داشته باشند، کرسی‌های که حق‌شان است را نمی توانند کسب کنند.

شنکالی اظهار داشت: گروه‌های سیاسی در استان‌های اقلیم به صورت جداگانه در انتخابات حضور خواهند یافت اما در مناطق مورد مناقشه باید ائتلاف واحدی تشکیل شود.

انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق قرار است در 10 اکتبر آتی برگزار شود.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟