دیدار بنی گانتز با وزیران دفاع یونان و قبرس

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

بنی گانتز وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه گذشته در دیدار با همتایان یونانی و قبرسی خود در نیکوزیا به توافق افزایش همکاری نظامی در راستای آماده سازی نیروهای مسلح سه طرف و کمک به بالا بردن امنیت در منطقه مدیترانه دست یافتند. گانتز نیز از توافق با دو کشور جهت تقویت توانایی‌های دفاعی و ایجاد هزاران شغل در اقتصادهای اسرائیل، یونان و قبرس خبر داد.

نیکلاس پنایوتوپولوس وزیر دفاع یونان در جریان این دیدار اظهار داشت که نیروهای مسلح سه طرف برای عملیات موثرتر از طریق برنامه‌های تمرینی، تبادل اطلاعاتی و امنیت سایبری با یکدیگر همکاری می‌کنند. پنایوتوپولوس وکارالامبوس پتریدس وزیر دفاع قبرس به گسترش همکاری سه جانبه و اضافه شدن کشورهای دیگر به این اتحاد از جمله حضورآمریکا در مدیترانه اشاره کردند. در همین راستا وزیر دفاع یونان بر اهمیت ویژه حضور آمریکا در منطقه مدیترانه در راستای ایجاد ثبات در منطقه تاکید کرد.

       بنی گانتز وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، نیکلاس پنایوتوپولوس و کارالامبوس پتریدس وزیران دفاع یونان و قبرس

این دیدار سه جانبه در میانه منازعات در منطقه شرق مدیترانه بر سر حق اکتشاف انرژی و حضور کشتی‌های تحقیقاتی ترکیه و حمایت نظامی از آنها در آب‌های مدیترانه صورت گرفته است. تل آویو، نیکوزیا و آتن سه شریک راهبردی در انتقال گاز طبیعی از منابع موجود در سواحل شرقی مدیترانه متعلق به رژیم صهیونیستی به اروپا هستند. همچنین در پی عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی موضوع انتقال نفت امارات از طریق خط لوله ایلات عسقلان نیز در شرایط تقابل آنکارا و ابوظبی نیز مهم جلوه می‌کند.

ترکیه به عنوان یک عضو ناتو بر حق خود برای انجام عملیات اکتشافی در آبهای مدیترانه اصرار دارد و مدعی دفاع از ذخایر انرژی مربوط به مناطق ترک نشین قبرس است. در شرایط ایجاد تنش بین قبرس و یونان به عنوان عضو دیگر ناتو، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر نیز در پیامی کاملا آشکار به ترکیه (به عنوان حامی سرسخت اخوان المسلمین) اعلام کرد که مصر در شرایط افزایش تنش در کنار یونان خواهد ایستاد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟