سفر معاون نخست وزیر بلغارستان به فلسطین اشغالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

بنیامین نتانیاهو در جریان دیدار پنج شنبه گذشته با اکاترینا زاخاریوا معاون نخست وزیر و وزیر خارجه بلغارستان در هتل کینگ دیوید شهر قدس همزمان با آغاز سالروز روابط صوفیه و تل آویو، ضمن تاکید بر روابط دوستانه طرفین از بهبود وضعیت بویکو بوریسوف نخست وزیر بلغارستان پس از ابتلای وی به کرونا، ابراز خرسندی کرد.

زاخاریوا بر روابط دو جانبه بسیار خوب و ایجاد فرصت برای تقویت و پیشبرد همکاری در زمینه‌های مختلف تاکید کرد. در مقابل نتانیاهو نیز از روابط رو به گسترش در زمینه‌های فناوری، تجارت، دیپلماسی و امنیت استقبال نمود.

وزیر خارجه بلغارستان همچنین در دیدار با گابی اشکنازی (پدر او از یهودیان بلغارستان بود) بر سر گسترش روابط دو جانبه در تمام زمینه‌ها از جمله امنیتی، انرژی، گردشگری، تجاری و فناوری به رایزنی پرداختند. تبادل تجاری میان تل آویو و صوفیه در سال 2019 مجموعا به ارزش 209 میلیون دلار بود که در قیاس با سال 2018میلادی 50 درصد افزایش داشته است؛ اما در نیمه اول سال 2020 به علت شیوع ویروس کرونا روابط تجاری دو جانبه در مقایسه با سال پیش به 92 میلیون دلار رسیده است. در حوزه گردشگری نیز بلغارستان در سال 2019 در زمان تعطیلات میزبان 250 هزار اسرائیلی بوده است.

اشکنازی طبق روال دیدارهای گذشته با مقامات ارشد اروپایی با تاکید بر اینکه فقط یک جبهه متحد علیه تروریسم نتیجه بخش است، از بلغارستان خواست تا حزب الله را به عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت بشناسد.

                                           گابی اشکنازی و زاخاریوا معاون نخست وزیر و  وزیر خارجه بلغارستان

وی از 27 عضو دیگر اتحادیه اروپا خواسته تا به صورت جداگانه تمام شاخه‌های حزب الله را تروریستی اعلام کنند اما تا به اینجا فقط آلمان و هلند این اقدام را صورت داده‌اند و فرانسه در گامی مشابه با اتحادیه اروپا فقط شاخه نظامی حزب الله را تروریستی اعلام کرده است.

بلغارستان از جمله کشورهای خواهان از سرگیری جلسات سالانه شورای مشارکت اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی است که از سال 2012 با اعتراض اروپا به شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی متوقف شد.

زاخاریوا با رئوون ریولین رئیس جمهوری رژیم صهیونیستی در مورد چالش‌های امنیت بین الملل و خاورمیانه و تهدیدهای همه گیری ویروس کرونا نیز گفتگو کرد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟