روابط آمریکا و هند در دوران ریاست جمهوری بایدن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بایدن می­تواند با پاسداشت توافق هسته ای و بازگشت به برجام، تحریم­ها علیه ایران را لغو و باعث توسعه روابط اقتصادی-تجاری ایران با دیگر کشورها شود.

آمیتاوا موخرجی – 12 نوامبر 2020 – Geopolitical Monitor

موخرجی در این مقاله به فرصت­ ها و چالش­ های هند پس از حضور جو بایدن در کاخ سفید می ­پردازد. فرصت ها از نظر موخرجی به شرح ذیل می­باشند:

  • انتخاب بایدن به خاطر ژئوپلیتیک ایران می­تواند جذاب باشد. بایدن می­تواند با پاسداشت توافق هسته ای و بازگشت به برجام، تحریم ­ها علیه ایران را لغو و باعث توسعه روابط اقتصادی-تجاری ایران با دیگر کشورها شود. این وضعیت در دو محور برای دهلی نو جذاب است. اول آنکه هند می­ تواند واردات نفت ارزان قیمت ایران را از سر بگیرد. هند در دوران ترامپ وادار به توقف خرید نفت از ایران و خرید نفت گران قمیت آمریکا شد. محور دیگر برداشته شدن محدودیت­  های تحریمی برای سرمایه گذاری در چابهار است. هند می­تواند با افزایش حضور در این بندر، صادرات خود به افغانستان، آسیای مرکزی و اروپا را افزایش دهد. این مسیر می­تواند چالشی برای جاده ابریشم چین باشد.
  • ترامپ از انعقاد هرگونه معامله تجاری با چین اجتناب کرد و و برای کالاهای هندی وارداتی به آمریکا تعرفه وضع کرد. انتظار می­رود بایدن این تعرفه ها را لغو و نگران مازاد تجاری نباشد.

چالش­ های هند در دروران ریاست جمهوری بایدن به شرح زیر برشمرده شده است:

  • به نظر نمی­رسد که بایدن بخواهد در توافق صلح با طالبان تجدیدنظر کند و این موضوعی است که برای دهلی نو نگران کننده است زیرا با تفوق طالبان در افغانستان همراه شده و عملا این کشور به عمق استراتژیک پاکستان تبدیل خواهد شد.
  • به نظر می­رسد بایدن در مورد قانون اصلاحیه شهروندی، لغو ماده 340 مربوط به جامو و کشمیر و موضوع مدارای مذهبی هند ملاحظاتی داشته باشد. این موضوع می­ تواند باعث شود تا ایالات متحده با احتیاط در قبال هند عمل کند.

 

https://www.geopoliticalmonitor.com/us-india-relations-under-a-joe-biden-presidency/

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟