توافق عادی سازی روابط امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دو هفته از اعلام توافق عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی می‌گذرد و تا به امروز برخی آن را پیروزی سیاسی برای رهبران آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی و همچنین دریچه‌ای به سمت صلح در خاورمیانه می‌دانند. اما به نظر می رسد بهتر است این اقدام را حاصل صف بندی جدید ژئوپلیتیک در منطقه بدانیم که ممکن است در آینده ای نزدیک سرنوشت متحدان منطقه ای را با تغییراتی شگرف همراه سازد.

رژیم صهیونیستی و امارات اکنون به طور علنی در یک جبهه با افزایش نفوذ ایران و ترکیه در منطقه مقابله می‌کنند.
سیاست های سالهای اخیر ابوظبی بیانگر آن است که اماراتی‌ها همواره با دخالت در جنگ‌های داخلی لیبی و یمن سعی در ایفای نقش رهبری منطقه را داشتند و حتی به عنوان بخشی از راهبرد منطقه ای خویش به مخالفت با آنچه ابوظبی آن را افراط گرایی اسلامی تهران و آنکارا می‌داند، برخاستند. اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در اینباره نوشت: «حالا از دیدگاه امارات، توافق عادی سازی روابط با اسرائیل به صورت رسمی اتحاد دیپلماتیک و نظامی علیه ایران و ترکیه را گسترش می‌دهد. اگرچه توافق سه جانبه اخیر بین آمریکا، امارات و اسرائیل می تواند دروازه عادی سازی روابط تل آویو با دیگر کشورها را نیز بگشاید، اما روشن است که قدرت نمایی از جانب ابوظبی با خرید تسلیحات پیشرفته از آمریکا و به تبع آن حمایت اسرائیلی‌ها از این کشور برای مقابله با ایران و متحدان منطقه‌ای این کشور یا حتی ترکیه در آینده‌ای نه چندان دور منجر به بی ثباتی بیشتر در منطقه خواهد شد.»

 



                                                                  طحنون بن زاید و یوسی کوهن، مهم ترین چهره های

پیش ران صلح ابوظبی-تل آویو


از سوی دیگر، گرچه این توافق روابط کشورهای پادشاهی در منطقه با رژیم صهیونیستی را وارد فاز جدیدی کرده اما شاید هنوز به صلح اعراب و رژیم صهیونیستی منجر نگردد و بار دیگر این احساس را به فلسطینی‌ها القا کند که قربانی آمال‌های ژئوپلیتیک کشورهای دیگر شده‌اند. در توافق اخیر به رغم ادعاهای ابوظبی، تنها هدفی که امارات در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دنبال آن نبوده، ایفای نقش یک میانجی بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است. حتی خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس دولت امارات با صدور حکمی مبنی بر لغو کلیه تحریم های مالی و اقتصادی کشورش بر ضد رژیم صهیونیستی در عمل ثابت نمود که مساله فلسطین و توقف طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اصلا هدف اماراتی‌ها برای شکل گیری توافق نبوده است.

                                                        خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات

متحده عربی و حاکم ابوظبی


اما با این تفاسیر اندیشکده «مرکز سیاست جهانی» در مورد توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای مقابله با بازیگران منطقه‌ای نظر مخالف این را دارد. به نوشته این اندیشکده، بعید است اسرائیلی‌ها منابع خود را صرف حمایت از امارات یا هر کشور عرب دیگر حوزه خلیج فارس در درگیری احتمالی آنها با ایران کنند. این مرکز در ادامه ارزیابی خود از مناسبات جدید ابوظبی – تل آویو نوشت: «اسرائیل در حال حاضر بیشتر نگران راهبرد منطقه‌ای خود است و تلاش می‌کند تا نفوذ فزاینده ایران در سوریه و عراق را از طریق حملات تاکتیکی مدیریت کند. نه تنها اماراتی‌ها از این مساله با خبر هستند، بلکه آنها هم با توجه به موقعیت جغرافیایی خود هیچ تمایلی به درگیری با ایران ندارند.»

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟