تاثیر توافق امارات و رژیم صهیونیستی بر مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مصر به مدت چند دهه ستون اصلی فرایند صلح در خاورمیانه بوده است و معاهده صلح قاهره با رژیم صهیونیستی در سال 1979 تاثیر به سزایی در جایگاه این کشور در نگاه غرب داشته است.

حالا مقامات مصری به توافق اخیر بین امارات و رژیم صهیونیستی با نگرانی عمیق می نگرند و بدون شک این اتفاق نقش قاهره را به عنوان یک واسط میان کشورهای عربی و تل آویو به خطر می‌اندازد. به باور مصری‌ها مرکز قدرت در جهان عرب در سال‌های گذشته به کشورهای حوزه خلیج فارس انتقال یافته است. با توجه به ظرفیت اقتصادی و فناوری که امارات در راستای تقویت در روابط دو جانبه در زمینه‌های علمی، گردشگری و آموزشی دارد، احتمال می رود در آینده نقش مصر را در منطقه به حاشیه براند. علاوه بر این قاهره در رابطه با توافق عادی سازی امارات و رژیم صهیونیستی تنها به یک استقبال خشک و خالی از آن بسنده کرد؛ درحالیکه رسانه‌ها، پارلمان و احزاب این کشور هیچ واکنش دیگری نسبت به این مساله نشان ندادند و سکوت معنا داری را در پیش گرفتند.

 

                                                                 عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر

موسسه تحقیقاتی واشنگتن دو عامل اصلی را باعث سکوت نسبی مصر در قبال این توافق قلمداد می‌کند: «اول، دولت مصر متعجب شده و شاید هنوز در حال محاسبه گام‌های بعدی پیش از صدور بیانیه است. اگر دلیلش این باشد، مقامات دولتی شاید هنوز در مورد اینکه چه پیامی را باید منتشر کنند، هیچ ایده‌ای ندارند. دوم، اغلب شخصیت‌های رسانه‌ای در مصر چپگرا و با پیش زمینه ناصری هستند که به شدت با عادی سازی روابط با اسرائیل مخالفت می‌ورزند.»

طبق تحلیل موسسه پژوهشی واشنگتن، در کنار افزایش نگرانی‌ها درباره خارج شدن قاهره از فهرست قدرت‌های تاثیر گذار در منطقه، توافق آبراهام احتمالا عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر را در دید نخبگان حامی وی شرمسار کرده است. همین شخصیت‌ها معتقد هستند که او یک فرصت تاریخی را در راستای تبدیل شدن مصر به یک قدرت پیشرو برای هدایت سکان همکاری با اسرائیل در منطقه از دست داده است.

از سوی دیگر روزنامه هاآرتص نیز توافق عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی را یک آزمایش برای کشورهای اردن و مصر عنوان کرد و نوشت: «سیسی نگران است که حالا محمد بن زاید آل نهیان خیلی به اسرائیلی‌ها نزدیک شود، درحالیکه اردن نیز نسبت به جایگاه ابتکار صلح عربی نگران است.» به نوشته هاآرتص، پادشاه اردن از توافق انتقاد نکرد بلکه این مساله را به مقامات دیگر اردن از جمله ایمن صفدی وزیر خارجه این کشور واگذار کرد تا بر روی ابتکار صلح عربی و راه حل دو کشوری تاکید و همچنین ریشه جنگ در منطقه را اشغالگری عنوان کنند.

                                                          ایمن صفدی وزیر خارجه اردن هاشمی

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟