دیدار سران حماس و اردوغان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روزنامه اورشلیم پست در روز 26 اوت خبر مهمی درباره دیدار سران حماس با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه و صدور روادید برای تعداد زیادی از اعضای حماس به منظور مسافرت به ترکیه منتشر کرد. «روئِی گیلعاد»، کاردار رژیم صهیونیستی در ترکیه این اقدام آنکارا را به شدت «غیردوستانه» توصیف و از کابینه رژیم خواست تا ترکیه را برای آن مواخذه کند.

وی همچنین مدعی شده: «اسرائیل بارها به ترکیه خبر داده که حماس در استانبول فعالیت‌های مرتبط با تروریسم انجام می‌دهد. اما ترکیه هیچ واکنشی نشان نداده است.»

                                                            دیدار اردوغان و اسماعیل هنیه در سال 2012

تل‌آویو و آنکارا باوجود تیرگی نسبی روابط در سال‌های اخیر، اما روابط تجاری خود را حفظ کرده‌اند. دو طرف سفرای خود را در سال 2018 اخراج کردند. اردوغان همچنین بارها اشغال کرانه باختری توسط رژیم و نیز برخورد آن با فلسطینیان را محکوم کرده است.

گیلعاد مدعی است که رژیم صهیونیستی به اطلاعات وثیقی از صدور روادید برای اعضای حماس به منظور بازدید از ترکیه دست یافته است. او می‌افزاید: «برخی از اعضای حماس مجوز ورود به ترکیه را دریافت کرده‌اند و صدور روادید برای برخی دیگر هنوز در جریان است، اما نکته مهم این است که تعداد این افراد بسیار زیاد است.» وزیر خارجه ترکیه نیز هنوز به این اظهارات کاردار تل‌آویو هیچ واکنشی نشان نداده است. اورشلیم پست مدعی است اردوغان روز شنبه برای دومین بار در سال جاری با «اسماعیل هنیه»، رئیس و برخی از دیگر اعضای حماس دیدار کرده است. این دیدار انتقاد واشنگتن را نیز در پی داشته زیرا آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند که یکی از اعضای این هیئت سابقه حملات تروریستی، هواپیماربایی و آدم‌ربایی را در پرونده دارد، اما آنکارا این انتقادات را به کلی رد کرده است.

گیلعاد همچنین مدعی شده اعضای حماس از درون استانبول اقدام به تأمین مالی و سازمان‌دهی اقدامات تروریستی علیه رژیم صهیونیستی می‌کند که ترکیه این امر را نیز انکار می‌کند. باوجود اختلافات موجود میان حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی که از سال 2007 آغاز شده، ترکیه حماس را یک جنبش سیاسی مشروع می‌داند که از طریق مکانیزم‌های دموکراتیک به قدرت رسیده‌است. گیلعاد تصریح کرده تنش‌های اخیر میان آنکارا و تل‌آویو احتمال هرگونه همکاری میان دو طرف برای بهره‌برداری از منابع گازی در مدیترانه شرقی (که ترکیه در آن با یونان، قبرس و سایر متحدان اروپایی دچار چالش است) را به صفر می‌رساند.

باوجود خط و نشان‌های رژیم صهیونیستی، بعید به نظر می‌رسد سطح روابط دو طرف از وضعیت فعلی کمتر شود. زیرا دو طرف نسبت به نیازهای دیپلماتیک و اقتصادی شان به یکدیگر واقف هستند. از یکسو لابی رژیم می‌تواند به ترکیه در به نتیجه رساندن پرونده‌هایش در واشنگتن کمک کند و از سوی دیگر رابطه رژیم با ترکیه می تواند از میزان انزوای تل آویو در منطقه بکاهد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟