عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل؛ تهدیدی علیه ایران یا کشورهای شورای همکاری؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
خبر اعلام عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل به دلیل تهدیدی که برای امنیت ایران به دنبال دارد، جار و جنجال زیادی به پا کرده است، این در حالی است که برخی معتقدند توافق مذکور بیش از آنکه تهدیدی برای ایران باشد، رخنه‌ای مخاطره‌آمیز برای منطقه شورای همکاری به شمار می‌رود چرا که آسمان و زمین این منطقه را به روی اسرائیل می گشاید.

پس از دو روز از اعلام توافق ابوظبی و تل‌آویو، «یوسی کوهین»، رئیس دستگاه اطلاعاتی اسرائیل به ابوظبی سفر کرد تا درباره زمینه‌های همکاری به ویژه حوزه امنیتی با «طحنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات رایزنی کند.

در همین رابطه، بن زاید اعلام کرد که با کوهین درخصوص راهکارهای توسعه معاهده همکاری در همه سطوح در راستای تقویت امنیت منطقه گفت‌وگو کرده است، این سخنان خشم و هشدار شدید اللحن ایران را به دنبال داشت که نسبت به تبدیل امارات به عنوان محل نفوذ و منشا تهدیدات اسرائیل علیه تهران نگران است.

در این میان، تحرکات امارات و اسرائیل بسیار سریع‌تر از آنچه بتوان باور کرد، در حال گسترش است گویی که این توافق و زمینه‌های همکاری از مدت‌ها پیش حاصل شده و تنها اعلام آشکار آن به روزهای اخیر موکول شده بود.

سند رسمی صادره از سوی سازمان اطلاعات اسرائیل نشان می دهدکه توافق ابوظبی و تل‌آویو مقدمه‌ای برای افزایش همکاری نظامی طرفین در دریای سرخ و حوزه‌ امنیتی است.

در این سند که از سوی رسانه‌های اسرائیلی در 17 اوت منتشر شده، آمده که اسرائیل علاقه‌مند به توسعه همکاری امنیتی با امارات است و پرونده امنیتی در صدر فهرست همکاری‌های طرفین قرار دارد.

طبق این سند، توافق عادی‌سازی روابط می تواند به تقویت ائتلاف نظامی میان اسرائیل و کشورهای شورای همکاری از جمله امارات، عربستان و بحرین و افزایش همکاری امنیتی در دریای سرخ منجر شود.

تهدید محدود ایران

با وجود اینکه اغلب حرف و حدیث‌ها درباره تهدیدات متوجه ایران در سطح نظامی پس از این توافق عادی‌سازی مطرح است، سرلشکر بازنشسته صبحی ناظم معتقد است که این کشورهای شورای همکاری است که پس از اقدام امارات با تهدید اسرائیلی رو به خواهند شد.

سرلشکر صبحی ناظم در گفت‌وگو با خلیج اونلاین تصریح کرد: تاثیر این توافق بر مناسبات امارات و ایران پررنگ نخواهد بود و تنها به نبرد رسانه‌ای همانند شرایط کنونی محدود خواهد بود.

وی در ادامه بعید دانست که اسرائیل پایگاه یا حضور نظامی علنی و آشکاری در امارات در کوتاه مدت داشته باشد چرا که اهداف ایرانی مورد اهتمام اسرائیل اکنون عملا در تیررس نیروهای هوایی اسرائیل قرار دارد زیرا اغلب این اهداف در کشورهای عربی نظیر سوریه قرار دارند که آسمان آن به روی پرنده‌های نظامی اسرائیل بی دفاع است.

در کوتاه مدت، همکاری پررنگ آشکاری میان امارات و اسرائیل نخواهد بود و بیشتر تعاملات و همکاری‌های به صورت محرمانه خواهد بود و حضور کارشناسان نظامی اسرائیلی در پایگاه دریایی و هوایی امارات این امکان را به تل آویو خواهد داد تا بدون نیاز به اعلام آشکار آن به اطلاعات بسیاری دست یابد.

منابع خبری پیش بینی کرده اند که امارات در مقابل همکاری در آب‌های دریای سرخ و گشودن آسمان خود به روی هواپیماهای اسرائیلی از فناوری‌های در اختیار تل‌آویو بهره‌مند خواهد شد که به توسعه منظومه نظامی امارات منتهی خواهد شد.

رخنه اسرائیل در میان کشورهای شورای همکاری و شبه جزیره

در همین رابطه، ناظم افزوده که مناسبات اعلام نشده همواره میان اسرائیل و کشورهای شورای همکاری وجود داشته و اسرائیلی‌ها با اهداف تجاری و گردشگری به این کشورها رفت و آمد داشته اند اما این عادی سازی روابط، اسرائیل را به رخنه در میان کشورهای شبه جزیره عربی قادر خواهد ساخت.

کارشناس عراقی هم تاکید کرد که عبور هواپیماهای اسرائیلی از آسمان کشورهای عربی، همه اهداف نظامی نزدیک به خطوط پروازی را تبدیل به شکاری آسان برای عملیات جاسوسی اسرائیل خواهد کرد چرا که همه هواپیماهای اسرائیل و دستکم هواپیماهای وابسته به شرکت « ال عال» مجهز به فناوری عکس‌برداری و جاسوسی است.

وی در ادامه ساخت پایگاه اسرائیلی در امارات را دستکم در آینده نزدیک دور از ذهن دانست چرا که اسرائیل نیازی به این کار ندارد زیرا کشتی‌های اسرائیلی که اجازه ورود به آب‌های امارات را خواهند داشت، غالبا دست به عملیات جاسوسی می زنند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟