اظهارات فرمانده جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی درباره محور مقاومت

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در آستانه آغاز سال نوی عبرانی نشریه اسرائیل هیوم در ویژه نامه پایان سال خود مصاحبه ای مفصل را با عمیر بارام فرمانده جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی انجام داد.

بارام در ابتدای این مصاحبه در پاسخ به تنش های اخیر در مرزهای سرزمین های اشغالی با لبنان و درگیری های پراکنده با حزب الله افزود: «ادعای (سید حسن) نصرالله در مورد عدم دسترسی اش به نیروهای ما درست است، اما این به معنای غیبت ما در این مناطق نیست بلکه سربازان ما از زمان اعلام آماده باش در مرزهای شمالی تنها با خودروهای زرهی اقدام به تردد می نمایند و برخلاف وضعیت عادی گذشته از خودروهای جیپ برای انتقال نیروها استفاده نمی شود. با این وجود همچنان 22 نقطه دیده بانی در جوار مرزهای ما با لبنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

                         مصاحبه عمیر بارام، فرمانده جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی با نشریه ماکور ریشون

بارام در ادامه با تحلیل مواضع اخیر دبیرکل حزب الله اذعان داشت در قبال بحران اخیر بر این عقیده هستم که ما نبایست (سید حسن) نصرالله را تحقیر کنیم، بلکه می بایست همواره به گونه ای با او رفتار کنیم که احساس کند موفقیتی را رقم زده است. او از ما تنها یک چیز می خواهد؛ درباره موفقیت هایمان اغراق نکنیم و قواعد بازی میان طرفین را رعایت کنیم و به او اطمینان دهیم که به نیروهایش آسیبی وارد نمی سازیم. وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره واکنش احتمالی حزب الله اظهار داشت: «تاکید می کنم که اگر سربازی اسرائیلی کشته شود ما با حداکثر توان خود به نحوی قاطع و سرنوشت ساز به این اقدام واکنش نشان خواهیم داد؛ هرچند که شخصا معتقدم (سید حسن) نصرالله در حال حاضر به دلیل بحران مشروعیت داخلی به این سمت حرکت نخواهد کرد.»

وی در ادامه با اشاره به رویکرد شیعی حاکم بر حزب الله افزود: «شیعیان بر نابودی ما استوار هستند و این معادله همواره در ذهن آنان شکل گرفته و در مرکز تعهدات آنان جای دارد، از همین رو امکان عدول از این هدف برای آنان غیرممکن است.» بارام در ادامه افزود: «در برابر چنین ایدئولوژی ما وظیفه داریم تا از حرکت به سوی نبرد نظامی اجتناب ورزیم و اگر به ناچار وارد جنگ شدیم نقطه شروع آن می بایست در جایی باشد که بازدارندگی مورد نیاز ما را حفظ نماید.»

فرمانده جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی در خصوص بحران سوریه نیز اظهار داشت: «کار من این است که به نحوی عمل نمایم و راهبردی را به اجرا در آورم که در 10-15 سال آینده رئیس ستاد ارتش در دفترش ننشیند و بگوید چه کسی به آنها اجازه داد تا این قدر در سوریه پیشرفت کنند.» او در ادامه افزود: «برخلاف لبنان، ارتش اسرائیل در سوریه از آزادی عمل مطلقا بالایی برخوردار است. این نکته را می توانید به خوبی در عمق حملات نیروی هوایی ما به خاک سوریه مشاهده کنید. ما در هفته گذشته موفق شدیم یک تیم از نیروهای گردان جولان را که زیر نظر ایران فعالیت می کردند و قصد اتصال یک بسته انفجاری به فنس های مرزی داشتند را هدف قرار دهیم. من نه تنها اجازه فرار به آنها ندادم بلکه دستور قتل آنها را صادر کردم چرا که ما در سوریه از آزادی عمل بالایی برخوردار هستیم.»

بارام در پاسخ به سوالی درباره احتمال اشتباه محاسباتی اسرائیل در عدم پشتیبانی از اسد در نبرد سال های اخیر با گروه های تروریستی اظهار داشت: «پاسخ به این سوال نیازمند بحثی طولانی و احتمالا بی سرانجام است. از یک سو وجود شیطانی که می شناسی از یک شیطان ناشناخته گزینه مطلوب تری به نظر می رسد، اما از سوی دیگر نبایست این نکته را فراموش کرد که اسد به طور ذاتی تحول ناپذیر است؛ او مانند امارات نیست، به لحاظ شخصیتی و تفکر راهبردی نیز هیچ شباهتی به آنها ندارد، او به هیچ وجه قابل اعتماد نیست چرا که اسد در نهایت دارای تفکری جهادی است.»

عمیر بارام در بخش بعدی صحبت های خود در پاسخ به سوالی درباره ترور سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: «ترور سلیمانی برجسته ترین ترور در منطقه ما در طول یک دهه گذشته به شمار می رود. با اطمینان می گویم که هیچ کس نمی تواند جای او را پر کند. او ساخته سالها تلاش برای پی ریزی نظمی نوین بود که این امر حاصل مقبولیت بالای وی در نزد مردم، رهبر ایران و حتی منطقه بود. او یک استراتژیست و در عین حال یک نابغه در بخش تاکتیک های رزم بود.»

بارام در بخش پایانی مصاحبه خود در پاسخ به سوالی درباره نقش حزب الله در آتیه امنیت مرزهای شمالی سرزمین های اشغالی از جامعه شیعیان لبنان، رهبری ایران و بخش هایی از بدنه حکومت لبنان به عنوان سه حلقه وفادار به سید حسن نصرالله نام برد و در پاسخ به سوالی درباره احتمال ترور دبیرکل حزب الله افزود: «بله، در شرایطی خاص این امر ضروری به نظر می رسد؛ اما اکنون زمان مناسبی برای این امر نیست، اما همه چیز ممکن است در آینده تغییر کند. (سید حسن) نصرالله باید بداند که پناهگاه جای مناسبی برای اوست و می بایست در همان جا باقی بماند.»

اظهارات بارام در مجموع بیانگر اتخاذ رویکردی پیش دستانه از سوی این رژیم به منظور مقابله با ظهور کانون های جدید تهدید در حاشیه نوار مرزهای شمالی سرزمین های اشغالی به ویژه ارتفاعات جولان است. وی ضمن اذعان به آزادی عمل مطلق این رژیم در آسمان و زمین سوریه از تفاوت معادلات امنیتی در لبنان پرده بر می دارد و معتقد است تا حد امکان می بایست از ورود به یک نبرد نظامی فراگیر اجتناب ورزید.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟