مخالفت یائیر لاپید و آویگدور لیبرمن با اعمال محدودیت‌های کرونایی و تشدید گمانه زنی ها پیرامون تکرار انتخابات

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در روزهای اخیر برخی از سیاستمداران مخالف دولت از جمله «یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون و «آویگدور لیبرمن»، رهبر حزب اسرائیل خانه ما به انتقاد از تصمیمات کابینه پرداختند.

لیبرمن در این باره تصریح کرد: «کاری که دولت دارد انجام می‌دهد عبارت از آشفتگی محض است نه اعمال محدودیت. نخست وزیر شکست خورده و ما بالاترین سرانه ابتلا به کووید – 19 در جهان را داریم. او کشور را به سوی بحران هدایت می‌کند. ما نیاز به نظم داریم نه یک سیاست اعمال محدودیت دیگر.»

                                                                          آویگدور لیبرمن و یائیر لاپید

یائیر لاپید، رهبر حزب یش‌عتید و رهبر اپوزیسیون نیز در اظهارات مشابهی اعلام کرد کابینه نتانیاهو در کنترل کرونا شکست خورده و به‌جای اعمال محدودیت باید از کار کناره‌گیری کند. لاپید روز 16 سپتامبر با اشتباه دانستن اعمال محدودیت‌ها گفت: «این یک فاجعه است. آنها دارند کشور را تعطیل می‌کنند. نقشه‌ آنها به خوبی ریخته نشده و خوب عمل نخواهد کرد. این محدودیت‌ها نه‌تنها باعث حفظ جان انسان‌ها نمی‌شود، بلکه جان‌ها را می‌گیرد و افسردگی و ناامیدی کشنده‌ای را در جامعه ترویج می‌کند.»

با توجه به وضعیت اردوی ضد نتانیاهو به نظر می‌رسد دو گزینه اصلی که در صورت برگزاری انتخابات، می‌توانند همکاری خوبی را علیه بی‌بی درپیش‌ بگیرند لاپید و لیبرمن هستند. آنها در ضدیت با نتانیاهو تردیدی نداشته و از نظر گرایش سیاسی نیز همسو هستند. پیوستن این دو به یکدیگر نیز می‌تواند به کمپین احتمالی آنها طراوت گفتمانی بیشتری ببخشد. در چنین صورتی شاید بتوان انتظار داشت که «نفتالی بنت»، رهبر حزب یامیناه (که در هفته‌های اخیر ستاره میدان سیاست رژیم به حساب می‌آمده) نیز به آنها بپیوندد. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد این سه حزب روی‌هم‌رفته دست‌کم 45 کرسی به دست می‌آورند و لذا مسیر چندان دشواری پیش‌روی آنها برای شکست بی‌بی وجود نخواهد داشت.

لاپید همچنین در اظهار نظر دیگری پیش‌بینی کرده که با حل و فصل نشدن بحران بودجه، در ماه دسامبر برگزاری انتخابات سراسری جدیدی در سرزمین‌های اشغالی قطعی می‌شود که در ماه مارس سال 2021 برگزار خواهد شد. او همچنین تلویحاً اعلام کرده که حاضر است با «بنی گانتز»، شریک پیشینش مجدداً همکاری کند و البته نکته مهم دیگری که در صحبت‌های او بود اشاره به احزاب عربی است. لاپید اعلام کرد از میان چهار حزبی که فهرست مشترک عربی را تشکیل می‌دند، سه حزب خداش، تعال و رعم می‌توانند از بیرون ائتلاف کابینه آتی رژیم را حمایت کنند ولی حزب عربی بلد به دلیل مشی یهودستیزانه در  این دایره نمی گنجد. وی همچنین گفت حاضر است برای شکست بی بی حتی اختلافات خود با مذهبی‌ها را نیز کنار بگذارد. به نظر می‌رسد لاپید با درک تنگناهایی که پیدا کرده و به‌ویژه پس از چالشگری «عوفر شلیخ»، می‌خواهد به طور نسبی جایگاه خود میان اعراب و مذهبی‎‌ها را نیز ترمیم کند. به نظر می رسد اگر حزب یهودیت متحد توراه به اپوزیسیون بپیوندد شاید لاپید فرصت مناسبی برای همکاری با جریان مذهبی به دست بیاورد.

 

نظرسنجی‌های هفته؛ توافق بی‌اثر، کرونا در اوج

در هفته‌های اخیر عمده تحولات سپهر سیاسی رژیم تحت تأثیر کرونا و نیز توافق‌های صلح با امارات و بحرین بوده است. با وجود توفیق چشمگیر نتانیاهو در فقره عادی‌سازی روابط با امارات و بحرین که در تاریخ رژیم بی‌سابقه است، به نظر می‌رسد این مهم یا هنوز نتوانسته نظر ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به خود جلب کند و یا هنوز تأثیرگذار واقع نشده است، زیرا ریزش آرای حزب لیکود در هفته گذشته نیز ادامه یافت و این حزب پس از یکی دو هفته که در نظرسنجی‌ها 31 کرسی به دست می‌آورد به 30 کرسی تنزل کرد. عامل مهم ‌دیگر نیز موضوع بحران کروناست که به شدت محبوبیت بی‌بی و لیکود را پایین آورده است.

حزب یامیناه در این نظرسنجی نیز با 21 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفته و حزب یش‌عتید – تلم پس از یکی دو هفته افت نسبی، دیگر بار روندی صعودی را درپیش گرفته و به 18 کرسی دست‌یافته است. فهرست مشترک عربی پس از چندین ماه نوسان حداقلی میان 15 – 16 کرسی در این نظرسنجی به 13 کرسی سقوط کرده و حزب آبی و سفید گانتز نیز 11 کرسی را از آن خود کرده است. دو حزب مذهبی شاص و یهودیت متحد توراه هر کدام 7 کرسی و اسرائیل خانه ما و مرتص 6 کرسی را از آن خود کرده‌اند. احزاب کارگر، پل، درخ ارتض و خانه یهودی نیز زیر حدنصاب 3.25 درصدی باقی مانده و موفق به کسب کرسی در کنست نمی‌شوند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی درباره بهترین گزینه برای نخست وزیری رژیم صهیونیستی سوال شده که از میان 707 مشارکت کننده در این نظرسنجی، 32 درصد نتانیاهو، 18 درصد نفتالی بنت و 13 درصد نیز یائیر لاپید را به عنوان گزینه منتخب خود برگزیده‌اند. میزان محبوبیت بی‌بی در این دست نظرسنجی‌ها نسبت به دو هفته پیش ثابت مانده (و عجالتاً دچار تنزل بیشتری نشده) است. بنت و لاپید اما هر دو موفق به افزایش یک درصدی محبوبیت خود نسبت به دو هفته پیش شده‌اند. در این نظرسنجی بنی گانتز جزء گزینه‌ها نبوده است. البه می بایست به این نکته توجه کرد که بخش عمده این رأی حالت سلبی دارد، بدین معناکه وقتی صحبت از ارزیابی عملکرد نتانیاهو باشد، مشارکت‌کنندگان امتیاز پایینی به او می‌دهند، با این حال، هیچ کدام از رقبای وی در حال حاضر حتی به او نزدیک هم نیستند و نتانیاهو از رقیب اصلی خود که فعلاً بنت است، با اختلافی 14 درصدی جلوست.

همچنین در نظرسنجی شبکه 13 تلویزیون رژیم، 65 درصد از مشارکت کنندگان اعلام کرده‌اند از عملکرد کابینه در مبارزه با کرونا راضی نیستند و تنها یک سوم شرکت کنندگان اعلام رضایت کرده‌اند. شیب این روند در هفته‌های اخیر به ضرر بی‌بی حرکت کرده و نارضایتی از کابینه با اختلافی بیش از 30 درصدی از رضایتمندی پیش افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟